Tuleva BMW X1 on etuvetoinen

BMW on muuttamassa radikaalisti kuvassa olevan pienen X1-katumaasturinsa voimansiirtoa.

BMW:n pienen katumaasturin kaksivetoset mallit tulevat jatkossa raapimaan edestä. BMW on siirtymässä käyttämään samaa etuvetoalustaa, jota käytetään tulevissa Mini-malleissa ja uraauurtavassa, Pariisin autonäyttelyssä syyskuussa esiteltävässä BMW:n 1-sarjan GT:ssä.

Uusi pohjalevy kasvattaa BMW X1:n tavaratilaa ja alentaa tuotantokustannuksia. Myös matkustamon uskotaan kasvavan siirryttäessä poikittaismoottoriin.

Uudessa toisen sukupolven X1:ssä – samoin kuin toiseen mallisukupolveen ehtivässä Mini Countrymanissa – käytetään samoja komponentteja varsinkin voimansiirrossa.

Uusi etuvetopohjalevy tulee olemaan perustana lukuisille BMW Groupin tuleville malleille, sekä Mineille että Bemareille. Tämän alustan yhteydessä käytetään korkeintaan nelisylinterisiä moottoreita, joten kuusisylinterinen rivikone poistuu X1:n moottoribaletista.

Todennäköistä on, että tulevan X1:n hinta alkaen -malleissa käytetään uutta 1,5-litraista kolmesylineristä moottoria, joka nähdään BMW:n 1-sarjan GT:ssä.