Toimii vai ei? Koeajossa Lexus ilman hybriditekniikkaa

Lexus panostaa Toyotan tavoin vahvasti hybrideihin, mutta NX-mallistosta löytyy myös mielenkiintoinen perinteisempi voimalinjavaihtoehto. NX 200t yllätti positiivisesti.

Ei tuoda Suomeen

Tykkäsimme

moottorin vahvasta väännöstä

ulkonäkö puhuttelee F Sport -lisukkeilla

mukavasta jousituksesta

kuskin ja voimalinjan yhteys toimii paremmin kuin 300h:ssa

Emme tykänneet

6-portainen automaatti toimii hermostuneesti

ohjaus tehostettu hieman turhan kevyeksi

NX 200t ei kuulu lainkaan Suomen mallistoon, koska sen hinta nousisi kalliimmaksi kuin V6-bensamoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmällä varustetussa 300h-versiossa. Maahantuojan päätös on helppo ymmärtää, mutta tämä on silti hieman sääli; bensaturbolla on nimittäin oma kiehtova luonteensa. Paketti toimii välittömämmin yhteen kuin hybriditekniikka, ja se nostaa ajonautintoa. 238-heppainen NX 200t on myös selvästi tehokkaampi ja siten myös ripeämpi kuin 197 hevosella varustettu NX 300h.

Moottorin jatkeena on aina 6-portainen automaattivaihteisto, joka ei ole kaikkein sulavatoimisin, mutta joka toimii silti paremmin kuin hybridiversiossa oleva CVT-automaatti. Lexus on tosin tehnyt kovasti töitä sen eteen, että jopa perinteinen automaatti kuulostaa yläkierroksilla CVT:ltä…

Kaksilitrainen bensaturbo on ensimmäinen lajiaan Lexuksen keulalla, ja moottori löytää jatkossa tiensä useampaankin malliin. Lexuksen tapaan koneessa on paljon modernia tekniikkaa, jonka ansiosta turboviive on minimaalinen ja kulutus pysyy maltillisena. Kone vakuuttaa vahvalla väännöllään ja ennen kaikkea voiman tunteella jo hyvin alhaisella kierrosluvulla. Ero hybridiin on yllättävän pieni, vaikka siinä sähkömoottorit antavat lisävääntönsä voimalinjan käyttöön heti liikkeelle lähdettäessä.

Kierroksia nostettaessa turbokoneen voiman tunne sen sijaan hiipuu. Paperilla moottorin arvot ovat kohdallaan, mutta käytännössä konetta ei halua kierrättää yhtään enempää kuin on tarve. Osaltaan tähän vaikuttaa siis myös vaihteiston toiminta.

Kuten monen nykyauton, myös NX 200t:n sielunelämään voi vaikuttaa ajoasetuksia hiplaamalla. Eco-tilassa auto yrittää edetä mahdollisimman taloudellisesti, ja homma pelittää hyvin rauhallisessa arkiliikenteessä tai maantiellä leppoisasti kruisaillessa.

Normaaliasetuksilla auto tuntuu pitkälti samalta kuin Eco-tilassa. Ja jos kuskin sielussa palaa tuli, moottorin ja vaihteiston toimintaa voi nopeuttaa valitsemalla urheilullisemman sport tai sport+ moodin. Urheiluautoa eivät nekään tosin NX:stä tee.

Parhaimmillaan NX 200t on mukavuuspainotteisena matka-autona. Ohjaamo on mukavan hiljainen ja jousitus eristää tien epätasaisuuksia matkustamosta riittävän hyvin. Edes F Sportin jäykempi alusta-asetus ei tunnu pahalta. Lisäksi NX tuntuu sen ansiosta riittävän jämäkältä vielä mutkissakin. On itse asiassa vaikea uskoa, että alakerran rakenteissa on paljon samaa kuin mitä Toyota RAV4:ssä.

NX on kompaktimpi kuin RX, mutta se tarjoaa silti riittävästi tilaa vielä perhekäyttöönkin. NX:n tavaratila vetää perusasennossaan mukavat 500 litraa, ja tilan monikäyttöisyyttä parannetaan kallistuvilla tai tarvittaessa kokonaan nurin kipattavilla takaistuimien selkänojilla.

Lexus NX 200t
Moottori 1 998 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 175 kW (238 hv) / 4 800-5 600 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 650-4 000 r/min
0-100 km/h 7,1 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 7,9 l/100 km
CO2-päästöt 183 g/km
Mitat Pituus 4 630 mm, leveys 1 845 mm, korkeus 1 645 mm, akseliväli 2 660 mm
Omamassa 1 860 kg
Tavaratila 500-1 625 l

Kuvat: Vesa Eskola