Tervetuloa takaisin, super-Honda

Honda pistää tehokkaiden urheiluautojen segmentin sekaisin tuoreella NSX:llä. 25 vuoden odotuksen jälkeen Hondalla on taas edustaja isojen poikien liigassa.

Suomeen vuoden 2016 aikana
Hinta-arvio n. 300 000 euroa

Tykkäsimme

suorituskyvystä

ajettavuudesta mutkissa

ultramodernista tekniikasta

houkuttelevaan hintaan huima suorituskyky

Emme tykänneet

ohjaamossa voisi olla enemmän fiilistä

myös moottoriäänissä voisi olla enemmän luonnetta

kaikkia ajonhallintajärjestelmiä ei saa kytkettyä pois

Odottavan aika on pitkä, ja tämän tietää myös Ted Klaus. Uuden NSX:n kehitysjohtaja on tehnyt töitä tämän auton parissa 10 vuotta. Mutta nyt NSX:n tuotanto on vihdoin käynnissä, ja ensimmäiset asiakkaat saavat pian autonsa. Autojen luovutukset alkavat USA:ssa nyt keväällä, Euroopan vuoro on myöhemmin syksyllä.

Teknavin yhteistyökumppanin Auto Zeitungin alla on vielä esisarjan auto, mutta auton viralliset arvot ovat vihdoin valmiit – tai no melkein. Honda ei vieläkään paljasta auton kiihtyvyyttä, Ted Klaus puhuu vain alle kolmen sekunnin ajasta. Huippunopeutta NSX kelaa yli 300 km/h.

Molempiin arvoihin on helppo uskoa, sillä tehoa ultramodernista hybridivoimalinjasta otetaan irti 581 heppaa. Maksimivääntö asettuu lukemaan 698 Nm. Ja tuota arvoa katsottaessa on muistettava se, että voimalinjasta löytyy peräti kolme sähkömoottoria. Sen takia Hondan edustajat puhuvat uudenlaisesta urheiluautokokemuksesta, joka on samalla sanaleikki (New Sportcar Xperience).

Eikä sanaleikki ole pelkkää sanahelinää. NSX tarjoaa niin intensiivisen ajoelämyksen, että vastaavan kokemiseen on tähän asti pitänyt sijoittaa autoon huomattavasti enemmän rahaa. Kokemuksena NSX painii samassa sarjassa kuin Porsche 918 ja McLaren P1. Kolmen sähkömoottorin yhteispelillä eliminoidaan V6:n turboviive ja luodaan auton ajettavuuteen kokonaan uusi ulottuvuus.

NXS reagoi todella herkästi sekä spontaanisti kaasuun ja käyttäytyy mutkissa radikaalisti eri tavalla kuin sen kilpailijat. Se ottaa mutkat todella ahnaasti ja pysyy tiessä kiinni kuin liimattuna. Totta kai perän saa irtoamaan vähän niin haluttaessa, ja myös auton keula puskee välillä, kun rajat ylitetään – mutta kokemuksena auto on silti järisyttävä. Erityisen vaikuttavaa on se, miten nopeasti kuski voi avata kaasun mutkista ulos tultaessa.

Vakuuttavan ajettavuuden takana on Hondan monimutkainen voimalinja. 3,5-litrainen tuplaturbo-V6 ja yksi sähkömoottori työntävät autoa eteenpäin. Etuakselilla on puolestaan kaksi sähkömoottoria – yksi kummallekin pyörälle – vetämässä autoa. Nelivetokokemus on erikoinen. Mutta juuri tuon monimutkaisen voimalinjan vuoksi auton kehitys on kestänyt näin kauan. Ja odotus on kannattanut. Monimutkainen voimalinja toimii harmonisesti yhteen – kuin sveitsiläisen kellon koneisto.

MIKÄ Legendaarisen NSX:n perillinen, Hondan uusi edustaja tehokkaiden urheiluautojen liigaan.

KENELLE Uudenlaista ja modernia urheiluautoa etsivälle. Japanilaisten ja myös amerikkalaisten lähestymistapa urheiluautoihin on hieman erilainen kuin italialaisilla tai saksalaisilla. Siksi voi veikata, että NSX:n suuntaan katselevat enemmän Nissan GTR:llä tai Corvettella kuin Ferrarilla tai Porschella ajavat.

AJETTAVUUS NSX:n juttu on mutkissa ajaminen. Kun muut automerkit jarruttavat sisäkaarten puoleista rengasta tasapainoisemman ja notkeammin mutkiin taipuvan ajettavuuden nimissä, Honda antaa ulkokaarteen puoleiselle renkaalle lisää voimaa sähkömoottorilta. Ja tämä tehdään niin hienosti ja tasaisesti, että kuski huomaa vain auton kulkevan mutkien läpi hengästyttävällä tahdilla. Mutkista voidaan myös ajaa ulos hämmentävän suurilla nopeuksilla. Sähkömoottorit ovat nostaneet NSX:n omamassan yli 1 700 kiloon, mutta sitä ei ajossa huomaa. Tai huomaa, sillä Honda on sijoittanut monet raskaimmista lisäosista auton pohjalevyyn. NSX:n painopiste on todella matalalla, joka auttaa erinomaisen ajettavuuden saavuttamista sekin. On myös nostettava hattua Hondan ilmaa hallinnoivalle osastolle, sillä auton tehokas aerodynamiikka ei ole vaatinut hirveitä spoilereita tai siipiä. NSX on kaunis. Lisäksi Hondan insinöörit ovat onnistuneet rakentamaan NSX:ään erittäin urheilullisen mutta silti vielä arkiajossa yllättävänkin mukavan jousituksen. Käsivaihteistoa ei ole, ja automaatti on 9-portainen. Se pelaa hyvin nopeasti rajummassakin rata-ajossa, ja vaihteita voi luonnollisesti käskyttää myös rattiin sijoitetuilta vaihteenvalitsimilta. Valittavana on luonnollisesti myös erilaisiin ajotilanteisiin tehtyjä ajo-ohjelmia, ja ne ovat: sport, sport+, track ja quiet. Nimet kertovat niistä kaiken olennaisen.

SUORITUSKYKY on yksinkertaisesti hämmentävä. Satasen vauhtiin päästään nippa nappa alle kolmessa sekunnissa. Halutessaan kuski voi kuitenkin lähteä kotipihasta myös pelkän sähkömoottorin tukemana. Erikoista. Voimalinja on todellinen mestariteos, josta myös perinteiset ja legendaarisen urheiluautojen valmistajat voisivat ottaa oppia.

TILAT Kaksipaikkainen ja yllättävän tilava ohjaamo on urheilullinen ja suunniteltu kuljettajan ympärille. Näkyvyys eteen on erinomainen. Fiilis on moderni, jopa hieman futuristinen. Mittaristo on esimerkiksi kokonaan digitaalinen. Erinomaiset istuimet tarjoavat hyvin tukea, ja kuskista tuntuu, että peppu viistää asfalttia. Tämä on tavallaan totta, sillä NSX on todellinen maanuoliainen. Sen katto on vain reilun 1,21 metrin korkeudessa tien pinnasta.

Honda NSX
Moottori 3 493 cm3, tuplaturbo-V6
Teho 373 kW (507 hv) / 6 500-7 500 r/min
Vääntö 550 Nm / 2 000-6 000 r/min
Voimalinjan täydentää kolme sähkömoottoria
Yhteisteho 427 kW (581 hv)
Yhteisvääntö 698 Nm
0-100 km/h alle 3 s
Huippunopeus 307 km/h
EU-kulutus 10,2 l/100 km
CO2-päästöt 246 g/km
Mitat Pituus 4 470 mm, leveys 1 940 mm, korkeus 1 215 mm, akseliväli 2 630 mm
Omamassa 1 725 kg
Tavaratila 125 l