Terveisiä Genevestä: Mercedes-Benz uudisti A-sarjan

Mercedes-Benz on julkistanut Geneven autonäyttelyssä uudistetun A-sarjansa. Ero vanhaan on selvä, sillä uusi A-sarjalainen on enimmillään 18 senttiä aiempaa matalampi.

Uusi A-sarja on ensimmäinen Mercedes-Benz, jonka päästötaso jää alhaisimmillaan 99 grammaan kilometrillä.

Kaikkien moottorien yhteydessä on vakiovarusteena moottorinsammutusautomatiikka. Vaihteistoina käytetään joko uutta kuusivaihteista käsivalintaista vaihteistoa tai valinnaisvarusteena saatavaa 7G-DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteistoa.

A-sarjan bensiinimoottorit ovat 1,6- ja 2,0-litraisia. A 180 -mallissa tehoa on 90 kilowattia, A 200 -mallissa 115 kilowattia ja A 250 -mallissa 155 kilowattia.

Kaikille yhteisiä piirteitä ovat suorasuihkutus, pakokaasujen takaisinkierrätys ja ahtaminen, edistyksellisempi palamistapahtuman hallinta sekä laihaseostoiminto, joka perustuu nopeaan monipistesuihkutukseen sekä vain tarvittaessa toimivaan monikipinäsytytykseen.

1,6-litraisessa moottorissa hyödynnetään myös uutta Camtronic-teknologiaa, jossa venttiilien nousua säätelemällä rajoitetaan tuoreen polttoaineseoksen määrää osakuormalla ja pienennetään näin polttoaineen kulutusta.

Dieselmoottoriset A-sarjan mallit ovat A 180 CDI (80 kilowattia / 250 newtonmetriä), A 200 CDI (100 kW / 300 Nm) sekä A 220 CDI (125 kW / 350 Nm).

A-sarjan rakenne mahdollistaa jatkossa 4Matic-nelivedon yhdistämisen A-sarjaan. Autoon voi valita erilaisia jousitus- ja alusta-asetuksia, esimerkiksi urheilujousituksen Direct-Steer-ohjauksen kanssa. A-sarjan sähkömekaaninen ohjaustehostus on suunniteltu kokonaan uudelleen.

A-sarja on Mercedes-Benzin mukaan luokassaan ainoa auto maailmassa, jonka vakiovarusteisiin kuuluu tutkateknologiaan perustuva törmäyksenestovaroitin sekä siihen yhdistetty jarruavustin. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa lähestyvästä esteestä ääni- ja valomerkillä ja valmistaa jarrut toimimaan nopeasti ja täsmällisesti tilanteessa.

Teknari

comments powered by Disqus