Teknavi Pariisissa: Voiko Mercedeksen B-sarjan myynti ylittää C:n ja E:n myynnit?

Teknavi kävi tutustumassa Mercedes-Benzin uutuuksiin Pariisin autonäyttelyssä pariinkiin otteeseen, ensin Mercedeksen ennakkoillassa ja luonnollisesti myös itse jättimäisillä messuilla. Saksalaismerkin uutuuksia Teknaville kommentoi Vehon toimitusjohtaja Kenneth Strömsholm.

Kenneth Strömsholm, Mercedes lähtee AMG GT:llä kokonaan uusille apajille. Pitääkö Porschella olla huolissaan?
– Kyllä syytä on ainakin tarkkailla. Puhutaan kuitenkin paljon pidemmän aikavälin asiasta. AMG:llä on pitkät perinteet, ja nyt repertuaari laajenee. Toiminta ei ole enää askartelua, vaan totista totta. Sen päälle vielä GT, niin on mistä ponnistaa. Auto on kaunis.

Entä sitten B-sarjan facelift. Mitä sanot siitä?
– Aina kun ajattelen B-sarjaa, niin ajattelen koko Next Generation Compact Car -perhettä. Uudistus tekee B:stä tekee merkittävän pelaajan. Näiden autojen myynti voi jopa ylittää C- ja E-sarjojen myynnit. B-sarja on juuri se, johon moni on ihastunut Euroopassa ja Suomessa, Strömsholm vastaa ja jatkaa:
– Auto uudistui sisältä ja päältä, ehkä enemmän vielä sisältä. Isoin haaste on saada ihmisten tietoisuuteen, että tämä auto on olemassa. Edelleenkään moni suomalainen ei tunne A:ta, B:tä ja CLA:ta. Ne jotka tutustuvat, ihastuvat välittömästi.

Täällä on rivissä kolme erilaista B-sarjalaista. Minkä Vehon toimitusjohtaja ottaisi omaan käyttöön?
– On pakko myöntää, että kaasu- ja sähköversiot ovat vielä tulevaisuutta, joten valinta on edelleen perinteinen. Mutta plug-in-hybrid on asia, joka tulee varmasti nousemaan. Siihen uskon.

Miltä ylipäätänsä autoala näyttää Suomessa?
— Näyttää siltä, että ala saattaa tottua ns. new normal -tilanteeseen. Myydään reilut 100 000 autoa vuodessa. Se tulee varmasti jakamaan jyvät akanoista. Voi olla, että tulee tiivistämään rivejä. Jos toivoa saa, niin Suomessa olisi syytä mennä ostamisen verotuksesta käytön verotukseen. Sitä on luvattu jo 25 vuotta. Se kun tehtäisiin hallitusti ja avoimesti, niin se olisi hyvä asia kaikille.

Teksti: Jussi Ojala, Pariisi

comments powered by Disqus