Teknavi Pariisissa: Seat Leon X-Perience, maasturi vai wanna-be-maasturi?

Teknavi pääsi tutustumaan Pariisin autonäyttelyssä Seatin uutuuksiin ensin keskiviikkona järjestetyssä perinteisessä VW-illassa sekä tietenkin itse messuilla Seatin osastolla. Seatin ykköspyssynä Pariisissa on uusi Leon X-Perience -malli.

Seatia Teknaville kommentoi merkin Suomen brand manager Jari Salmi.

Jari Salmi, onko Seat Leon X-Perience maasturi vai wanna-be-maasturi?
– Ei missään nimessä maasturi. On allroad-tyyppinen malli. Jos mietitään maastureita Suomessa, niin eihän niillä juuri maastossa ajeta, Salmi vastaa ja jatkaa:

– X–Periencen ansiosta pystymme nyt tarjoamaan lukuisia testejä voittaneen Seat Leonin farmarista isolla maavaralla ja nelivedolla varustetun yhdistelmän. Mielenkiintoista on myös se, että siihen saa nelivedon, dieselin ja automaatin yhdistelmän – tällä on selkeästi kysyntää.

Milloin auto lanseerataan Suomessa? Ja miten aiotte hinnoitella X-Periencen?
– Tammikuussa se tulee Suomeen. Koko Leon-malliston hinnoittelu on tähän asti ollut onnistunut. X-Periencen hinnat julkaistaan 10. päivä lokakuuta, mutta sen verran voin sanoa ennakkotietona, että ns. ”hinta loppuen” -mallin hinta jää alle 36 000 euron. Siinä on neliveto, 184 hevosvoimaa, TDI-moottori ja TSG-automaatti. Hinta on todella aggressiivinen kyseiselle tuotteelle – kun vertaa mihin tahansa kilpailijaan. Uskomme myös, että tästä tulee X-Periencen myydyin versio Suomessa.

Miten X-Perience sijoittuu Suomen markkinoilla?
– Tähän voisin vastata yleisellä tasolla. Olemme haastajan roolissa, ja yleinen taloudellinen tilanne on mitä on. Haastajat joutuvat tekemään kaksi kertaa enemmän töitä. Nelivetoisten osuus kuitenkin lisääntyy koko ajan. Tehtaan strategia on se, että Leon-mallisto laajenee kovasti. On ollut kolme korimallia ja nyt tuli neljäs. Leon on Seatin peruspilari, josta tulee eri versioita. Tämä X-Perience on sinänsä tärkeä tuote, että se tuo koko brändille ja Leon-mallistolle uskottavuutta.

Lue lisää:
Seat Leon -mallisto täydentyy nelivetoversioilla
Ajossa Teknavi 21/2013: Käytännöllisyys kunniaan: Seat Leon ST
Vertailu Teknavi 22/2013: Suosikkifarkut

Teksti ja kuvat: Jussi Ojala, Pariisi

comments powered by Disqus