Teknavi Pariisissa: Honda HR-V ei ole enää outolintu – ensimmäisen sukupolven aikaan crossovereista ei ollut kuultukaan

Honda taisteli pitkään Suomessa pitkälti vain CR-V-hittimaasturinsa varassa. Apuun tuli viime vuonna kaivattu Civic Tourer -farkku. Nyt Pariisin autonäyttelyssä esillä on seuraava tärkeä syömähammas – ja jälleen kaivattu sellainen.

Crossover on kysytty luokka. Sinänsä erikoista on, että autoala on luonut kyseisen luokan lähes tyhjästä viimeisen viiden vuoden aikana. Honda lähtee kisaan uudella HR-V-mallillaan, joka tekee paluun Hondan mallistoon tauon jälkeen. Suomeen HR-V lanseerataan syyskuussa 2015. Pariisissa HR–V:stä esillä on vielä protyyppiversio.

HR-V:n korin takaosassa on hieman coupémaista linjakkuutta. Auton mittoihin nähden tilat ovat kiitettävät. Voimanlähteeksi tulevaan etuvetoiseen HR-V:hen voi valita 1,6-litraisen i-DTEC -turbodieselin tai 1,5-litraisen i-VTEC -bensiinimoottorin.

Hondan uutuuksia Teknaville kommentoi Pariisissa Hondan Suomen toimitusjohtaja Jyrki Mäkinen.

Jyrki Mäkinen, vaihtaako Honda-mies CR-V:nsä nyt pienempään, kun esillä on uusi HR-V?
– Puhutaan kahdesta eri kokoluokan autosta. Toinen on isompi eli CR-V, jossa myös moottorit ovat isompia. HR-V on selkeästi pienempi – sillä haetaan uutta asiakaskuntaa.

Yhteys Geneven autonäyttelyssä alkuvuodesta esillä olleeseen Vezeliin on selkeä?
– On joo. Itse asiassa ennen Geneveä Vezel oli esillä jo Tokion autonäyttelyssä. Vezel on jo tällä hetkellä myynnissä Japanissa – ja nimenomaan Vezelin nimellä. Seuraavaksi tapahtuu se, että auto esitellään vuodenvaihteessa Pohjois-Amerikassa HR-V:n nimellä. Jokaiselle manteereella autoa myös hieman muokataan asiakkaiden mukaan.

HR-V on Suomenkin markkinoille tärkeä tuote.
– Tämä menee samaan tärkeysluokkaan Civicin farkun kanssa. Edelliset HR-V:t olivat vähän etuajassa, se oli outolintu markkinoilla kun se lanseerattiin. Kukaan ei puhunut mistään crossovereista silloin. Nyt auto tulee olemaan yksi myynnin tukijaloista.

Pariisissa on esillä myös Jazzin tiiseriversio. Miten kommentoit sitä?
– Segmentti on Suomessa pieni, mutta esimerkiksi Etelä-Euroopasa isompi. Uusi Jazz tulee ensi kesänä myyntiin Suomessa. Aikaisempien Jazzien kanssa olemme onnistuneet kohtuullisesti. Nyt ulkomuoto muuttuu aika erilaiseksi, mutta konsepti säilyy samanlaisena. Jazz on kompakti ja erittäin tilava auto.

Entä miten Honda-mies suhtautuu legendan paluuseen, onko uusi Civic Type R odotuksen väärti?
– Se on meidän sielua. Hondalle Type R:llä on iso merkitys. Sitä on oikeastaan vaikea objektiivisesti kuvailla. Herättää tunteita yhtiön sisällä ja ulkopuolella. Uudessa ”Ärrässä” on tärkeintä se, että kyseessä on eri auto kuin aikaisemmat Type R -mallit. Uusi on puhtaasti kilpailuautomaisempi. Autoa on viety monta astetta eteenpäin.

Moni on tosiaan odottanut Type R -mallia pitkään ja hartaasti. Milloin sitä saadaan Suomeen?
– Vielä pitää hetki odottaa. Ensimmäiset autot ovat Suomessa heinäkuussa 2015.

Lue lisää:
Uusi Civic Type R esillä Pariisissa
Honda Civic Tourer yllätti Teknavin testissä
Muistatko vielä nämä Hondat?
Hondan kurssin kääntäjä

Teksti ja kuvat: Jussi Ojala, Pariisi