Teknavi Genevessä: Seatilla menee lujaa, mutta brändin kanssa tekemistä

Seatin ykköstykkinä Geneven autonäyttelyssä on esillä Seat Leon Cupra. Tehopakkauksesta on tarjolla kaksi eri tehoversiota: 265- ja 280-hevosvoimaiset.

Seat kellotti tuoreeltaan vakiovarusteiselle Cupralle tuotantovalmisteisten autojen nopeimman ajan Nürburgringillä (7 min 58 sek).

Kuumin Leon ei kuitenkaan ole tällä hetkellä Cupra, vaan suosiota kerännyt perhefarkku Leon ST. Seatin viime vuosi oli alan kurimuksesta huolimatta uudem Leonin ansiosta mainio, ja ST nostaa entisestään espanjalaismerkin osakkeita.

Seatin näkymiä kommentoi Teknaville Genevessä Brand Manager Jari Salmi.

– Uusi Cupra maksaa viisi tuhatta euroa vähemmän kuin edeltäjänsä. Lähtöhinta on vähän alle 35 000 euroa. Cupran ennakkomyynti on jo alkanut Suomessa. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen pikkuisen ennen vappua.

– Seatilla menee hyvin. Viime vuosi päättyi siihen, että Euroopassa kolme merkkiä nosti myyntiään – ja Seat oli yksi niistä. Myynti kasvoi viime vuonna 14 prosenttia. On hienoa, Seat on pystynyt uimaan vastavirtaan.

– Uusia malleilla, ja etenkin Leon farkulla on iso merkitys myyntiin. Leon ST otti Teknavissakin vertailuvoiton (vastassa VW Golf Variant ja Skoda Octavia Combi). Maailmalla uusi Leon on ottanut yli 50 testivoittoa. Olemme pieni brändi, joten näillä tuloksilla on valtaisa merkitys uskottavuuden kannalta.

Niin, se brändi. Seatilla on tuotteet ja hinnat kunnossa, mutta moni edelleen empii Seatin ostamista. Konsernisisaret Volkswagen ja Skoda nauttivat paremman brändin myötä esimerkiksi paremmista jälleenmyyntihinnoista.

Salmikin myöntää, että tunnettavuuden kanssa riittää työmaata.

– Ne ketkä tuntevat meidän tuotteet myös tietävät, että ne ovat kunnossa. Merkin tunnettavuus ei kuitenkaan ole riittävä. Cuprat, testivoitot ja kaikki muu positiivisuus toki rakentaa imagoa vähitellen. Meidän pitää vain näkyä ja kuulua enemmän. Kasvupotentiaalia on.

Teksti: Jussi Ojala, Geneve (Twitter: @ojalajus)
Kuvat: Vesa Eskola, Geneve

comments powered by Disqus