Teknavi Genevessä: Opel Adamista rantakirppuversio

Teknavi oli paikan päällä kun Opel järjesti maanantaina lehdistötilaisuutensa ennen tiistaina alkavia Geneven autonäyttelyn lehdistöpäiviä. Opelin Suomen edustajat listasivat mielenkiintoisimmiksi messuautoisekseen Opel Adam Rocksin (kuvassa), Opel Adam S:n ja Opel Astra OPC Extremen.

Viime vuonna konseptiautona esitelty Rocks on nyt väännetty tuotantovalmiiksi. Opel kehuu, että Rocks on ensimmäinen crossover alle neljä metriä pitkien autojen joukossa.

Korotettu Rocks-versio tuo siis Adamiin maasturimaisuutta, mitä korostetaan vielä Rocksissa vakiona olevilla 17-tuumaisilla renkailla. Fiilistelemään pääsee vakiovarusteena olevan Swing Top -kangaskaton myötä.

Rocksia Teknaville kommentoi Opelin PR-edustaja Tomi Hämäläinen.

Genevessä esitelty avattavakattoinen Adam on marginaalituote Suomessa, mutta otatte sen kuitenkin mallistoon?
– Ehdottomasti. Siinä on niin paljon uutta Adam-asiakkaille: uutta ulkönäköä, käyttännöllisyyttä ja tekniikkaa. Toivottavasti auton hinta jää alle 20 000 euroon, kun sen myynti alkaa syksyllä. Perus-Adamin hinnat lähtevät noin 15 000 eurosta.

Rocks on saanut tavallista Adamia jykevämmät helmat, ja maavaraa on korotettu 1,5 senttiä. Onko autossa siis rantakirpun aineksia?
– Mielikuvallisesti kyllä. Sanotaan näin, että siinä on ajamisen iloa ja riemua. Tiet eivät ainakaan ole aina rajoitteena.

Auton keulalla nähdään uusi litrainen kolmisylinterinen turbo suorasuihkutusmoottori. Se tulee varmasti myös uuteen Corsaan. Entä Astraan?
– Vielä ei ole julkaistu, mutta hyvin todennäköisesti molempiin.

Opel tekee tällä hetkellä yhteistyötä Peugeotin ja Citroënin kanssa. Miten tuo yhteistyö etenee?
– Suunnitelmien mukaan. Määrätyt yhteistyömallit näkevät päivänvalon ilmeisesti vuonna 2016. Tässä vaiheessa en voi vielä enempää kommentoida.

Adam Rocksin lisäksi Opelin ennakkopressissä esillä oli sporttinen Opel Adam S, joka on Genevessä vielä konseptina. Mallisarjan huipulle tuleva tutkielma on suorituskykyinen versio, jossa on 1,4-litrainen Turbo Ecotec -moottori. Huippunopeudeksi tarjotaan 220 km/h.

– S on Adamin urheiluautoversio. Se on vasta konsepti, mutta hyvin valmiin näköinen. Tuotantoversio nähdään todennäköisesti ensi syksynä.

Opelin ennakkopressissä ei vielä ollut nähtävillä radoille kehitettyä kaikkien aikojen nopeinta Astraa, joka kantaa nimeä Opel Astra OPC Extreme. Auto kehitetty puhtaasti radoille ja rata-autoista.

– Astra OPC Extremeä tullaan tekemään rajoitettu sarja, Hämäläinen toteaa.

Teksti: Jussi Ojala, Geneve (Twitter: @ojalajus)
Kuva: Vesa Eskola, Geneve