Tästä se kaikki alkoi – paluu Teknavin ensimmäisen koeajoauton rattiin

Teknavin (Teknarin) tarina alkoi viitisen vuotta sitten Kia Vengan ratista. Nyt tämä kompakti tilaihme on uudelleen ajossa, tosin pienillä päivityksillä höystettynä.  

Muistan sen kuin eilisen päivän, vaikka koeajosta on kulunut jo lähes viisi vuotta. Mietimme toimituksessa minkä auton ottaisimme Teknaville ensimmäisenä koeajoon. Autotoimittajamme Vesa Eskola avasi ensimmäisenä suunsa ja sanoi, että miten olisi hiljattain markkinoille tullut Kia Venga. Auto oli juuri sopiva mannekiini testiimme, koska halusimme tehdä havainnollistavaa videomateriaalia tilojen muunneltavuudesta. Kuvaukset tehtiin Hernesaaressa. Pitkän päivän päätteeksi saimme purkkiin toivottua kuvamateriaalia. Videolta kävi hyvin ilmi, miten Vengan sisätiloja on mahdollista muuntaa kulloiseenkin käyttötarkoitukseen. Arkistojen kätköihin hukkunut havainnollistava video olisi vieläkin ajankohtainen, sillä samat tilaratkaisut löytyvät myös uudistuneesta Vengasta.

Vuonna 2010 markkinoille tullut malli on ennättänyt siis viiden vuoden ikään. Kuten yleensäkin tässä vaiheessa, niin autolle on tehty pieni kasvojenkohotus. Vengan tapauksessa se tarkoittaa lähinnä kevyttä käsittelyä etu- ja takapuskureihin.

Keulassa on kasvatettu etusäleikköä, ja myös keulan alaosa sumuvaloineen on hieman muokattu. Peräpäässä uuden mallin tunnistaa led-tekniikalla toteutetuista takavaloista ja krominvärisestä listasta, joka yhdistää valoja. Lisäksi ulkoasua voi kohentaa uusilla 16- ja 17 –tuumaisilla vanteilla.

Sisätiloja on puolestaan kohennettu uusilla metallisomisteilla. Keskikonsolin audiolaitetta on myös nykyaikaistettu. Uusia mukavuusvarusteita ovat lämmitettävä ohjauspyörä ja 7-tuumainen navigointijärjestelmä peruutuskameralla.

​

Tykkäsimme

Tilojen muunneltavuudesta

Korkeasta istuma-asennosta

Emme tykänneet

Vanhahtavasta tekniikasta

Varovaisesta uudistumisesta

Moottoripuolelta löytyy tutuksi tulleet 1,4- ja 1,6-litraiset vapaastihengittävät bensiinimoottorit sekä 1,6–litrainen dieselmoottori. Isomman bensiinimoottorin pariksi saa 4-portaisen automaattivaihteen. Muissa malleissa on tyytyminen 5- tai 6-loviseen manuaaliin. Moni tyytynee kuitenkin keppivaihteeseen, sillä automaatti nostaa hintaa 1500 eurolla. Lisäksi se on yli sekunnin verkkaisempi nollasta sataan kiihdytuksessä ja keskikulusta se nostaa 0,6 litralla. Vengan suurin ongelma onkin vanhahtava tekniikka – sen huomaa myös ajossa.

Koeajamamme vapaastihengittävä 1,6–litrainen moottori on hieman laiskan oloinen. Kierrosten noustessa äänimaailma nousee häiritsevän kovaksi. Automaatti vaihtaa pehmeästi, mutta vaihtotapahtuma on turhan verkkainen. Myöskään ajo-ominaisuuksiltaan auto ei kannusta kovempaan kurvailuun. Korissa ilmenee mutkissa kallistelua, vaikka jousitusta ei voi varsinaisesti pehmeäksi luonnehtia. Etenkin terävät kuopat tärähtävät ikävästi ohjaamoon. Mukavuutta verottaa myös renkaista kantautuva humina.  

Auton vahvuudet piilevät sisätiloissa. Korkean istuma-asennon ansiosta sisälle on vaivatonta kulkea ja isot ikkunapinnat luovat avaran vaikutelman. Myös takapenkkiläiset kiittelevät mukavia oltavia. Takapenkki liikkuu pituussuunnassa. Myös selkänojan kallistuskulmaa pystyy säätämään. Tavaratila vetää puolestaan 314 litraa ja käytettävyyttä lisää tasapohjaisuus laajennettuna.

Kia Vengan hinnat alkavat 1,4-litraisella bensiinimoottorilla 18890 eurosta. Tehokkaampi 1,6-litrainen bensiinimoottori ja automaatti nostavat hinnan 23390 euroon.

Kia Venga
Hinta alkaen 18 890 € (1.4 EX)
Koeajoyksilö 23 390 € (1.6 TX / AT)

Malli 1.6 TX / AT 
Moottori 1591 cm3, 4-syl. Bens.
Teho 91,5 kW (124 hv) / 6300 r/min
Vääntö 156 Nm / 4200 r/min
0-100 km/h 12,2 s
Huippunopeus 178 km/h
Vaihteisto 4-portainen automaatti, etuveto 
EU-kulutus 6,5 l/100 km
CO2-päästöt 154 g/km
Mitat pituus 4075 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1600 mm, akseliväli 2615 mm
Tavaratila 314–1341 l
Omamassa 1294 kg

 

comments powered by Disqus