Tämän auton pakoputkesta tulee ulos vain vettä

Toyota tuo Euroopan markkinoille ensimmäisen sarjavalmisteisen vetyauton. Toyota toi ensimmäisen hybridinsä Eurooppaan vuonna 2000 ja oli silloin edelläkävijä hybridien kanssa. Sittemmin kaikkien suurien valmistajien mallistoon on tullut mukaan hybridiversioita. Nyt Toyota tuo Eurooppaan ensimmäisen sarjavalmisteisen vetyauton.

Kyseessä on Toyota Mirai. Nimi on japania ja se tarkoittaa tulevaisuutta. Priuksen tavoin Toyota haluaa autoalan pioneerina tuomassa uutta tekniikkaa kuluttajille. Mirai on ollut myynnissä Japanissa viime vuoden joulukuusta lähtien ja Euroopassa se esiteltiin keväällä Geneven autonäyttelyssä.

– Tämä asettaa uuden virstanpylvään ympäristöystävällisessä autoilussa, ja olemmekin autoilun historian käännekohdassa. Toyota Mirai tuo uutta, puhdasta, turvallista ja nautittavaa autoilua seuraavaksi sadaksi vuodeksi polttokennoteknologiansa ansiosta, toteaaToyota Motor Europen varajohtaja Karl Schlicht.

Mirai hyödyntää polttokennot ja hybriditeknologian yhdistävää TFCS-järjestelmää (Toyota Fuel Cell System) sekä Toyotan patentoimia vetysäiliöitä. Järjestelmä on huomattavasti perinteistä polttomoottoria energiatehokkaampi eikä auto päästä ympäristöönsä lainkaan pakokaasuja. Auton tankkaaminen vie kolme minuuttia ja valmistajan mukaan käyttösäde on runsas.

Toyota haluaa edistää vetyteknologian yleistymistä ja on avannut muun muassa tuhansia polttokennoteknologiaan liittyviä patentteja kilpailijoiden käyttöön. Lisäksi Toyota edistää vetyautojen vaatiman infrastruktuurin rakentamista, mitä on pidetty yhtenä suurimmista ongelmista vetyautoilun yleistymisen tiellä.

Toyota Mirain myynti Euroopassa alkaa syyskuussa 2015 Iso-Britanniassa, Tanskassa ja Saksassa. Markkina-aluetta laajennetaan vuonna 2017 vetyinfran kehittymisen mukaisesti. Mirain arvonlisäveroton hinta Saksassa on 66 000 euroa ja Euroopan myynniksi Toyota ennakoi 50-100 autoa vuosina 2015 ja 2016.

Lue lisää Toyotasta:
Koeajo: Toyota Avensis – houkuttelevilla hinnoilla kilpailijoita vastaan
Ajossa Toyotan polttokennoauto: onko aika vihdoin kypsä uudelle tekniikalle?
Suomalaismestari on nimitetty Toyotan WRC-tiimin tallipäälliköksi