Tällainen on uusi Honda CR-V

Neljännen sukupolven Honda CR-V esitellään syyskuussa Pariisin autonäyttelyssä. 1,6-litraisen etuvedon hiilidioksidipäästöt ovat vain 99 grammaa sadalla kilometrillä.

Britanniassa valmistettavan CR-V:n todelliseksi myyntimalliksi noussee etuvetoinen uutuusmalli, jonka 1,6-litraisen dieselin päästöt alittavat sadan grammakilometrin rajan. Nykyisen nelivetomallin 2,2-litraisen dieselin CO2-päästöt ovat manuaalivaihteisena 171 g/km. Pikkudiesel tulee tarjolle ensi vuoden aikana.

Nissan Qashqain menestys on osoittanut, että ainakin Suomessa pienet SUV-mallit myyvät hyvin etuvetoisena, koska hinta on asiakkaille merkittävämpi valintaperuste kuin vetotapa.

CR-V:n pituus ja akseliväli säilyvät entisellään, mutta ulkonäkö tietysti muuttuu. Uuden kolmeripaiseksi muuttuneen maskin jatkona ovat aiempaa matalammat valoumpiot. Takapään ilme eroaa varsin selvästi nykyisestä – parempaan vai huonompaan suuntaan, on mielipidekysymys.

Sisustusmateriaalit ovat tietysti parantuneet, ja sisätilat tuntuvat avarammilta kuin poistuvassa mallissa.

Nykymallista tutun 2,2-litraisen i-DTEC dieselin teho on 150 hevosvoimaa. Moottori on varustettu sammutusautomatiikalla, ja päästöt ovatkin pudonneet manuaalivaihteisessa arvoon 149 g/km. 2,0-litraisessa i-VTEC-bensakoneessa on tehoa saman verran kuin isommassa dieselillä, mutta päästöt ovat etuvetoisessa mallissa vain 168 g/km, kun nykyisessä bensanelivedossa ollaan arvossa 190 g/km.

Nelivetojärjestelmä on täysin uusi. Etuvedolla voidaan ajaa vain silloin, kun minkäänlaista luistoa ei esiinny.

Katon takaosaa on laskettu kolme senttiä. Takapenkille on synnytetty pääntilaa pudottamalla istuinta. Myös kuljettajan istuin on aiempaa matalammalla. Nelivedosta huolimatta CR-V:ssä ei ole takajalkatilaa vähentävää keskitunnelia.

Tavaratila on ennakkotietojen mukaan kasvanut. Perusmuodossa kasvu on vähäistä, mutta takanojat taitettuna tilaa on merkittävästi enemmän. Myös lastauskorkeus on madaltunut.

Ilmanvastuskerrointa on saatu pienemmäksi muun muassa alustan muotoilulla. CR-V:n melutaso on Hondan mukaan alentunut merkittävästi.

Autocar / Teknari

comments powered by Disqus