Suomi maailman hännillä tieliikenteen turvallisuuden kehittymisessä

Tieliikennekuolemien vähenemisen kehitys vuosina 2000–2011 ei mairittele Suomea. Suomi on kansainvälisen liikennefoorumi ITF:n vuotuisen raportin mukaan kuudenneksi huonoiten kehittynyt maa.

Raportissa vertailtiin tieliikenneturvallisuutta 37 maassa, joista suurin osa oli OECD-maita.

Suomea huonommin liikennekuolemia on onnistuttu vähentämään Israelissa, Yhdysvalloissa, Kolumbiassa, Malesiassa ja Etelä-Afrikassa.

Parhaiten vähentämisessä ovat vuosina 2000–2011 onnistuneet Espanja, Islanti, Portugali, Luxemburg ja Tanska.

Suomen liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan Suomi on EU:n tapaan sitoutunut puolittamaan tieliikennekuolemat vuoteen 2020 mennessä. Suomen tavoitteena on, että vuonna 2020 tieliikennekuolemia on enintään 136. Viime vuonna tieliikenteessä kuoli alustavan tiedon mukaan 255 ihmistä.

– Nykyisellä kehityksellä asetettuja tavoitteita ei tulla saavuttamaan, sanoo johtaja Sami Mynttinen Trafista.

– Eteläeurooppalaisten maiden hyvä tulos selittyy tarkastelujakson alun kehnolla turvallisuustilanteella. Toisaalta positiivinen kehitys ja onnistumiset ovat tehneet liikenneturvallisuudesta poliittisesti mielenkiintoista näissä maissa.

ITF:n raportin mukaan kymmenen vuoden aikana jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja moottoripyöräilijöiden kuolonkolarit ovat vähentyneet autoilijoiden kuolonkolareita hitaammin.

Raportin mukaan motorisoitujen kaksipyöräisten onnettomuuksissa kuolleiden määrä on kaksinkertaistunut Suomessa vuodesta 2000 vuoteen 2011. Merkittävä selittävä tekijä on, että samaan aikaan liikenteessä olevien mopojen ja moottoripyörien määrä on 2,5-kertaistanut.

– Suomessa on yhä enemmän uusia keski-ikäisiä moottoripyöräilijöitä. He ovat aikanaan kenties kokeilleet kaksipyöräistä, saaneet ajo-oikeuden moottoripyörään henkilöauton ajokortin myötä, ja nyt he ostavat mielellään heti ison moottoripyörän. Se näkyy myös onnettomuustilastoista, Trafin johtaja Mynttinen sanoo.