Subarun merkkipäivä lähestyy – tämä tekniikka ollut käytössä jo puoli vuosisataa

Subaru esitteli ensimmäisen bokserimoottorilla varustetun autonsa 14.5. 1966, joten suuri merkkipäivä on ihan ovella. Tässä ajassa vastaiskumoottorilla varustettuja Subaruja on kaikkiaan myyty yli 16 miljoonaa ympäri maailmaa.

Bokserimoottori on lähes yhtä tunnettu osa Subaruja kuin symmetrinen neliveto. Nämä kaksi piirrettä ovat vahva osa Subarun identiteettiä, ja merkki haluaa itse myös korostaa näitä. Bokserimoottorin luonnollisia etuja ovat sen matala painopiste vaaka-asennossa olevien mäntien ansiosta, sekä värinätön käynti jokaisen männän tasapainottaessa vastapuolella olevaa mäntää. Etenkin painopisteen mataluudella on vahvasti positiivinen vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin.

Bokserimoottori on kuitenkin hieman kalliimpi valmistaa kuin esimerkiksi rivimoottori, joten se ei ole kovin yleinen ratkaisu nykypäivänä. Subarun lisäksi automaailmassa vain saksalainen Porsche on tunnettu bokserimoottorien hyödyntäjä.

Subarun nelisylinteriset bokserimoottorit ovat kehittyneet taloudellisemmiksi kilpailijoiden rivi- ja v-moottoreiden rinnalla. Nykyiset moottorit ovat varustettu kahdella sylinterikansien yläpuolisella nokka-akselilla, ja sekä imu- että pakoventtiilien aktiivisella ohjauksella parannetaan palotapahtuman hyötysuhdetta. Viimeisimmän sukupolven moottorissa hyödynnetään aiempaa kevyempiä materiaaleja sekä tehokkaampia apulaitteita, joiden avulla moottorin polttoainetalous parani kymmenen prosenttia.

Bokserimoottori on rakenteeltaan matala, mistä on etua ajo-ominaisuuksien suhteen