Säästön paikka, Ford Mondeon moottorivalikoima ennätyksellisen laaja

Ford Mondeo -malliston hinnat alkaen diesel on 2-venttiilitekniikalla toteutettu 1,5-litrainen versio, josta irtoaa 120 heppaa. Riittävästi isoon autoon?

Hinta alk. 28 847 €

Tykkäsimme

moottorin vahvasta väännöstä

moottorin tasaisesta käynnistä

maltillisesta kulutuksesta

Emme tykänneet

voimaa ei löydy enää yläkierroksilta

mitattu kulutus ja tosielämän kulutus eroavat selvästi toisistaan

ohjaamon ergonomiassa parantamisen varaa

Ford on laajentanut Mondeon moottorivalikoimaa rohkeasti. Jo Teknavin ajaman yksilitraisen Ecoboost-bensaturbon rinnalta mallistosta löytyy myös kutistettu dieselmoottori. Tuossa 1,5-litraisessa koneessa on desin verran vähemmän tilavuutta kuin pahimmissa kilpailijoissa, ja lisäksi koneessa on vain kaksi venttiiliä per sylinteri.

Kuinka moottorilla sitten pärjää arkiliikenteessä? Mondeo on kuitenkin iso ja kohtalaisen painava perheauto.

Viivalta lähdettäessä Mondeo ehtii 120 hevosvoiman kiskomana satasen vauhtiin 11,6 sekunnissa. Se on hyväksyttävä luku. Harvan tarvitsee kiiruhtaa enempää. Vaaka näyttää testiautolle kuitenkin 1622 kilon painoa. Auton 192 km/h huippunopeus on myös Suomeen enemmän kuin riittävä.

Monessa nykyautossa tehoa ja absoluuttista kiihtyvyyttä tärkeämpää on se, miten autolla pärjää muun liikenteen seassa. Puhutaan siis usein tarjolla olevasta maksimivoimasta. Näin Mondeonkin kohdalla. Pikkudiesel tuottaa kiitettävät 270 Nm erittäin alhaisella kierrosluvulla 1250. Meno on joustavaa, eikä liikennevirrassa pysyminen vaadi ylimääräistä räpiköintiä. Vaihdekeppiä ei tarvitse hämmentää liikaa.

Moottori miellyttää myös käytöksellään, se käy tasaisesti jo pintakaasun tuntumassa. Kulutuslenkillä auto ei ollut myöskään erityisen janoinen, mittasimme keskikulutukseksi maltilliset 5,6 litraa. Virallinen EU-arvo on tosin tasan neljä litraa sadalla kilometrillä. Reilun tuhannen kilometrin ajot yhdellä tankillisella ovat kuitenkin aivan mahdollisia. Se on mukavuustekijä, kun mittarilla ei tarvitse liian usein käydä päivittelemässä polttoaineen korkeaa hintaa.

Moottorista riippumatta Mondeon vahvuudet ovat ennallaan. Se tarjoaa hyvät tilat, täsmällisesti toimivan 6-portaisen käsiaskin, mukavuuspainotteisen jousituksen ja ison takaluukun takaa aukeaa kohtuullisen iso tavaratila. Ja enemmän tilaa tarvitseville on tietysti tarjolla vielä farmariversio.

Samasta pikkudieselistä on tarjolla myös vieläkin taloudellisempi ECOnetic-versio. Se pudottaa hiilarigrammat lukemaan 94 g/km, mutta kokonaishinta nousee silti noin 200 eurolla perusversioon nähden.

Ford Mondeo 1.5 TDCi
Moottorit 1 499 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 88 kW (120 hv) / 1 600 r/min
Vääntö 270 Nm / 1 250-2 500 r/min
0-100 km/h 11,6 s (mitattu)
Huippunopeus 192 km/h
Kulutus 5,6 l/100 km (mitattu)
EU-kulutus 4,0 l/100 km
CO2-päästöt 104 g/km
Mitat Pituus 4 871 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 482 mm, akseliväli 2 850 mm
Tyhjäpaino 1 622 kg
Tavaratila 541–1 437 l