– Nissanin tuotekehitystiimi on tehnyt Pulsarin kohdalla vakuuttavaa työtä, sanoo Teknavin testikuski Risto Virtanen.
Tykkäsimme
erinomaisista tiloista
alhaisesta melutasosta
Emme tykänneet
ohjaamon muovisuudesta
tylsästä muotoilusta
Nissanin tuotekehityseurot ovat viimeiseen kymmenen vuoden aikana valuneet vahvasti uusiin crossover-malleihin, joten perinteisempien korimallien suunnittelu on jäänyt hieman taka-alalle. Nyt uutta nostetta haetaan uudella Golf-kokoluokkaan sijoittuvalla Pulsarilla. Nissanilla ei ole ollut mallia kyseisessä luokassa 15 vuoteen, joten Almeran ja Tiidan seuraajaa on saatu odotella pitkään.
Uusi Qasqhai on muotoilultaan entistä muhkeampi ja katumaasturimaisempi, joten sen rinnalle on syntynyt luonnollinen paikka Pulsarin kaltaiselle henkilöautolle. Pohjalevyn auto jakaa Juken kanssa. Joskin akseliväliä on venytetty selvästi: 2,7 metrin akseliväli on yksi pisimpiä tässä luokassa. Se selittää myös Pulsarin erinomaiset tilat. Takamatkustajat kiittelevät edustusluokan oltavia ja 385 litraa vetävä tavaratila on yksi luokkansa suurimmista.
Kiinnostavuutta Pulsarissa herättää myös pitkä turvavarustelista. Autossa on muun muassa automaattinen hätäjarrutustoiminto, liikkuvien kohteiden tunnistus, kaistavahti sekä kuolleen kulman varoitusjärjestelmä. Pulsarista tulee samalla kokoluokkansa ensimmäinen edustaja, jossa on vakiona liikkuvien kohteiden tunnistusjärjestelmä.
Konehuoneen puolelta löytyvät alkuun 1,2-litrainen turboahdettu DIG-T-bensiinimoottori (115hv) ja 1,5-litrainen dCi-dieselmoottori (110hv). Ensi vuoden puolella mallisto laajene 1,6-litraisella ja 190-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Tarjolle tulee myös Xtronic-automaattivaihteisto. Pulsarin muista korimalleista ei ole vielä tietoa, mutta kaiken järjen mukaan voisi olettaa, että ainakin farmariversio olisi kehitteillä.
Suomessa on paljon Nissan ystäviä ja japanilaismerkin myynti nojasi aikanaan pitkälti Primeran ja Almeran kaltaisiin perusmalleihin. Onkin mielenkiintoista nähdä miten uuden Pulsarin myynti lähtee vetämään – ja miten se vaikuttaa Qashqain myyntiin. Hintaero autojen välillä ei ole järin iso, mutta kuitenkin riittävä tarkan euron talouksille.
Joka tapauksessa Pulsar on mielenkiintoinen uutuus ja kilpailu tekee aina hyvää. Perusautoa etsivälle Pulsar tarjoaa paljon tilaa. Se ei ehkä ratsasta uusimman moottoriteknologian aallonharjalla, eikä sen muotoilussa ole ylimääräistä lennokkuutta. Mutta kokonaisuus on juuri sellainen, jota monet omalla rahalla auton ostavat suomalaiset arvostavat.
Hinnat alkavat 1,2–litraisella DIG-T bensiinimoottorilla 20 990 eurosta ja dieselmoottori (dCi 110 hv) lähtee kaupasta halvimmillaan 22 991 eurolla.