Koeajossa Clion hauskin versio

Hiljattain uudistetun Clion hauskin versio on Renault Sportin virittämän R.S.-version napakin versio eli Trophy. Suomalaisille hyviä uutisia tuo se tieto, että R.S. on vihdoin tulossa myös Suomeen.

Tykkäsimme

maukkaammasta keulailmeestä ja parantuneesta valotehosta

napakasta jousituksesta

urheilullisista istuimista

parantuneista pakoäänistä

Emme tykänneet

ei manuaalivaihteistoa, kaksoiskytkinautomaatin rajat tulevat vastaan reilummin räpätessä

ohjauksessa voisi olla enemmän tuntoa

Suomeen alkuvuosi 2017
Hinta avoinna

Teknavi ajoi Clio R.S:n jo viime vuonna. Faceliftin myötä auto ei ole muuttunut hirveästi, ja nekin vähäiset muutokset ovat lähinnä kosmeettisia: auton tekniikkaan ei ole kajottu.

Faceliftin muutokset ovat pitkälti samat kuin mitä on tehty myös perus-Clioon: ohjaamon materiaaleja on parannettu ja sekän keulan että perän ilmettä on hionosäädetty. R.S:n silmiinpistävin muutos on alahelmaan ilmestynyneet uudet sumu/kulmavalot. Nuo alahelmavalot lisäävät myös normaalien ajovalojen valotehoa, mikä ei ole pimeässä Suomen syksyssä yhtään huono asia. Myös vannemuoti on uusi.

Uutta on myös se, että Trophy-versio on lisätty nyt monessa maassa vakiomallistoon. Suomeen Trophy ei kuitenkaan – valitettavasti – saavu. Sen moottori on sama ja terhakasti vääntävä 220-heppainen ja 1,6-litrainen bensaturbo kuin ennenkin. Potkua on siis 20 heppaa enemmän kuin tavallisessa R.S:ssä. Moottorin jatkeena on kaksoiskytkinautomaatti, joka toimii Trophyssä ihan jees, mutta urheilullisemmin ajettaessa vaihteita kannattaa nykiä ratin kehälle sijoitetulta lavoilta.

Trophyn alakerta on viritetty Renault Sportin toimesta vieläkin napakammaksi, mitä se on tavallisessa R.S:ssä. Viritys on kuitenkin erittäin onnistunut, eli alakerta ei ole vielä liian kova arkiajoon edes mukulakivikaduille. Ohjaus on Renaultin tyyliin kevyehkö, eli fordimaisesti ja raskaasti vastetta tarjoavaa tuntumaa ei kannata odottaa. Ohjaus on kuitenkin tarkka.

Vauhdin kasvaessa ajonautinto himmenee hieman, kun pito alkaa oheta äärirajoja lähestyttäessä. Vakiona olevat Michelinin 205/40 R 18 -kumit tarjoavat kyllä hyvin pitoa, mutta tasauspyörästöä ei ole tarjolla avittamaan etupyörien kääntymistä.

Koeajoauton pakoääniä on tuhditettu Moto GP -pyöriin putkia rakentavan Akrapovicin pakosarjalla. Äänimaailma on täyteläisempi, mutta putkista on maksettava lisähintaa. Akrapovic on myös vastuussa Pariisissa nähdyn röyhkeän R.S. 16 -konseptin putkista.

Renault Clio R.S. 220 Trophy
Moottori 1 618 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 162 kW (220 hv) / 6 050 r/min
Vääntö 260 Nm / 2 000–5 600 r/min (hetkellisesti 280 Nm yliahtotoiminnolla)
0-100 km/h 6,6 s
Huippunopeus 235 km/h
EU-kulutus 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 135 g/km
Mitat Pituus 4 063 mm, leveys 1 732 mm, korkeus 1 432 mm, akseliväli 2 589 mm
Omamassa 1 279 kg
Tavaratila 300–1 146 l

Lue myös: Koeajo: ranskalainen pikkuauto isommalla sydämellä

Kuvat: Vesa Eskola