Sähköistyminen saavuttaa raskaan kaluston – Daimler aloittaa testauksen Euroopassa

Daimler Trucks aloittaa Mercedes-Benz Urban eTruck täyssähkö kuorma-auton tuotannon tänä vuonna ja toimittaa ensimmäiset parikymmentä autoa valikoiduille asiakkaille Euroopassa.

Asiakkaat sitoutuvat vuoden mittaiseen testiohjelmaan, jonka aikana Daimler kerää tietoja aidoista kuljetustehtävistä ja olosuhteista. Testauksessa keskitytään etenkin latausjärjestelmien toimintaan, auton suoriutumiseen eri tehtävissä ja toimintamatkan riittävyyteen eri tilanteissa. Tietoja hyödynnetään mallin jatkokehityksessä.

Esisarjan autot ovat 18- ja 25-tonnisia malleja eri lavavaihtoehdoilla. Niiden kaksi sähkömoottoria ovat integroitu takapyöriin ja molemmat tuottavat 125 kW:n tehon sekä 500 Nm väännön. Auton sisältämien litium-ioniakkujen kapasiteetti on 212 kWh ja toimintamatka enintään 200 kilometriä. Sähköjärjestelmät lisäävät auton painoa 1700 kiloa.

Daimler Trucks aloittaa myös toisen, 7,5-tonnisen Fuso eCanterin valmistuksen tänä vuonna. Myös sen kohdalla tullaan noudattamaan valikoitua esisarjan testiryhmää, kun 150 ensimmäistä autoa toimitetaan asiakkaiden käyttöön Euroopassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. Tämän pienemmän täyssähköisen kuorma-auton teho tulee olemaan 185 kW ja vääntömomentti 380 Nm. Voima siirtyy taka-akselille kiinteän välityksen kautta. Akkujen kapasiteetti on 70 kWh, toimintamatka noin 100 kilometriä ja kuormakapasiteetti 4,6 tonnia.

Daimler suunnittelee keskittyvänsä tulevaisuudessa kaupunkien tavarankuljetuksen, jakeluliikenteen ja elintarvikehuollon sähköistämiseen. Valmistaja uskoo myös akkujen hinnalliseen ja kapasitiiviseen kehitykseen. Täyssähkökuorma-autojen akkujen hinnan uskotaan laskevan 60 prosenttia vuoden 1997 tasosta vuoteen 2025 mennessä ­– 500 eurosta/kWh 200 euroon/kWh. Samalla aikavälillä akkujen energiatiheyden uskotaan nousevan 80 Wh/kg tasolle 200 Wh/kg.

Kuvat: Daimler