Pyyhkijänsulkia on monenlaisia – näillä vinkeillä valitset oikeanlaiset sulat ja pidät ne kunnossa

Auton tuulilasiin jäävät pyyhintäraidat ärsyttävät mihin vuodenaikaan tahansa. Uudet sulat auttavat hetken, mutta pyyhkimien pitäminen huippukunnossa vaatii hieman vaivannäköä. Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Bild Suomi koosti vinkit, joilla valitset oikeanlaiset sulat.

Pyyhkimien sulat pitää vaihtaa melko usein, ja moni autoilija vaihtaa sulat itse. Yleistä on, että huonoilla sulilla yritetään sinnitellä aivan liian pitkään, kun järkevämpää olisi piipahtaa välittömästi kaupan hyllyn kautta. Muutaman kymmenen euron satsaus parantaa parantuneen näkyvyyden myötä merkittävästi liikenneturvallisuutta. Silmä hakeutuu automaattisesti pieneenkin häiriötekijään, jos tuulilasiin piirtyy huonosta sulasta ohut rantu.

Sulkia ostaessa on huomioitava muutama seikka. Käytössä on monia erilaisia pyyhkijänsulkien kiinnitysmekanismeja, joten sulka on valittava niin, että se on mahdollista kiinnittää pyyhkimen varteen.

Se, mikä mekanismi omasta autosta löytyy, ei ole itsestäänselvyys. Esimerkiksi BMW käyttää uusissa autoissaan neljää erilaista kiinnitystapaa, ja sulkavalmistaja Boschin tuoteluettelo tuntee kahdeksan erilaisella kiinnityksellä toteutettua pyyhkimen vartta.

Erilaiset kiinnitykset

Yleisin käytössä oleva kiinnitysmekanismi lienee niin sanottu koukkukiinnitys, mutta uusissa autoissa käytetään useammin jotakin muuta kiinnitystapaa.

Aasialaisvalmistajat tuntuvat luottavan yhä edelleen varsin yleisesti koukkukiinnitykseen, ja sitä käytetään yleisesti ainakin Hyundain, Kian, Mazdan, Mitsubishin, Subarun ja Toyotan uusissa autoissa. Vanhemmissa autoissa koukkukiinnitys on ollut käytössä monella merkillä.

Se, mikä mekanismi omasta autosta löytyy, ei ole itsestäänselvyys.

Osassa BMW:n, Fordin ja Mercedes-Benzin malleista on suora pyyhkimen varsi, jossa sulan kiinnitys irrotetaan kiinnityksen takaosasta yhteen puristamalla. Eräänlainen tappikiinnitys on edelleen käytössä esimerkiksi joissakin BMW:n ja Mercedes-Benzin malleissa.

VAG-konserni – eli Audi, Seat, Škoda ja Volkswagen – luottaa usein suorahkoon varren kiinnitysosaan, josta sulka irtoaa ikään kuin napista painamalla. Juuri tämä mekanismi tuntuu tällä hetkellä yleistyvän laajasti, ja sitä löytää myös ainakin Citroënin, Fordin, Mercedeksen, Opelin, Peugeotin, Toyotan ja Volvon autoista.

Myös muita kiinnityksiä on olemassa, mutta ne ovat selvästi harvinaisempia. Esimerkiksi vanhoissa amerikkalaisissa ja 70-luvun japanilaisissa autoissa on näitä harvinaisempia ratkaisuja. Oikean kiinnitysmekanismin voi tarkistaa sulkavalmistajien tuoteluetteloista.

Oikeat sulat

Sopivan kiinnityksen lisäksi sulan tulee olla oikean mittainen. Liian lyhyt sulka ei puhdista tarpeeksi isoa aluetta, ja turhan pitkä sulka hakkaa pyyhkimien varret mutkille ja A-pilareista maalit puhki.

Tuulilasit ovat muuttuneet aerodynaamisten ja muotoilullisten syiden vuoksi voimakkaan kaareviksi. Tämä on aiheuttanut pyyhinsulkien valmistajille uusia haasteita, sillä sulan pitää ottaa tasaisesti kiinni lasiin koko matkalta. Sulalla on siis muitakin ominaisuuksia kuin pituus ja kiinnitysmekanismi.

Optimaalisen toimivuuden varmistamiseksi kannattaa tarkistaa, että sulalle luvataan sopivuus juuri kyseiseen automalliin. Tämä selviää sopivuustaulukoista, joita on esillä kaupoissa. Viimeistään varaosaliikkeen myyjä osaa neuvoa oikeat sulat. Ajoneuvon mallin ja valmistusvuoden tietämällä löytää varaosaliikkeestä varmasti oikean sulkaparin – tai sulan, sillä joissakin autoissa on vain yksi tuulilasinpyyhin.

Sulkien vaihto

Osassa autoista sulka on vaihdettavissa vasta sitten, kun pyyhkimien varret ovat huoltoasennossa. Pyyhkimet saa yleensä huoltoasentoon napauttamalla moottorin sammuttamisen jälkeen kerran pyyhkimien käyttöviiksestä. Huoltoasennon tarpeellisuus ja asennon ”kytkemisohjeet” löytyvät käyttöohjekirjasta.

Pyyhin nostetaan irti tuulilasista varresta, ja vanhemmissa autoissa on samalla hyvä tarkistaa varren kunto. Taipunut varsi ja pahasti venynyt jousi aiheuttavat sulan pomppimista. Sulan irrottaminen varresta riippuu kiinnitysmekanismista. Usein irrotuksen ”mekaniikka” on selvä ja looginen.

Uusi sulka kiinnitetään käänteisessä järjestyksessä, mutta toisinaan pyyhkimien palauttaminen huoltoasennosta ei ole aivan niin yksinkertaista. Apua tähän löytyy sekä käyttöohjekirjasta että Internetistä.

Kuvasimme vaihtotapahtuman kohta kohdalta kahden yleisimmän kiinnitysmekanismin tapauksessa.

Koukkukiinnityksen ulkonäkö riippuen sulan valmistajasta ja sulan valmistusajankohdasta. Pyyhkimen varren päästä liu’utetaan erillistä osaa sulan suuntaisesti, jotta mekanismi aukeaa ja sulan voi vaihtaa. Sulan saa irtoamaan nipistämällä kiinnitysmekanismin alareunassa olevia karhennettuja pintoja yhteen. Painikemallisella mekanismilla toteutetun pyyhkimen varsi voi olla suora tai mutkalla, mutta sulan vaihto tapahtuu samalla tavalla. Kun pyyhkimen varsi on nostettu irti tuulilasista, sulka kääntyy lähes itsestään kiinnitystapin akselin ympäri 90 astetta. Tämän jälkeen sulka on vedettävissä irti varresta. Alareunan liikkuvia osia tulee painaa nuolen osoittamaan suuntaan, jolloin sulka irtoaa vetämällä sitä pyyhkimen varren suuntaisesti. Samalle kiinnitykselle löytyy lähes aina usealta valmistajalta sekä rungollisia että rungottomia sulkia. Toisinaan kiinnitysmekanismi on peitetty likaantumisen estämiseksi tai aerodynamiikan parantamiseksi. Kuvassa on koukkukiinnitykselle tarkoitettu sulka.

Huolehdi sulista

Läheskään aina autoilijat eivät ymmärrä, miksi sulkien toimivuus loppui. Pääsääntöisesti sulkaan tulleen vaurion on aiheutunut tuulilasissa ollut epätasaisuus. Kyseessä voi olla kiveniskemä, mutta usein epätasaisuus on pikeä tai muuta pinttynyttä likaa. Tästä johtuu, että sulat tuntuvat kestävän paremmin uusissa kuin vanhoissa autoissa.

Kiveniskemien karheaksi hakkaama tuulilasi muistuttaa hiekkapaperia. Jos ajon aikana huomaa, että sulka jättää hiukankin rantua, tuulilasin kunto kannattaa tarkistaa. Rannun kohdalla on todennäköisesti pikeä tai muuta roskaa, joka kannattaa rapsuttaa heti irti esimeriksi kynnellä. Puhdistuksella suojellaan sulkaa tuhoutumasta.

Kiveniskemien karheaksi hakkaama tuulilasi muistuttaa hiekkapaperia.

Vaikka lasi näyttää puhtaalta, siihen voi olla pinttynyt pieniä partikkeleita, jotka aiheuttavat epätasaisuutta. Jos märkä lasi ei ole sormilla tunnusteltaessa täysin sileä, sille kannattaa tehdä jotakin. Autonhoitokäyttöön tarkoitettu puhdistussavi on erinomainen väline lasin puhdistamiseen. Sileä lasi pidentää sulkien elinikää merkittävästi.

Sanomattakin on selvä, että edes sileää tuulilasia ei pidä pyyhkiä kuivana. Sulan ja lasin välinen kitka on kuivana valtava, joten ”kuivapyyhintä” kuluttaa sulan kumin erittäin nopeasti pilalle. Myöskään vanha tapa pyyhkiä sulkia lasinpesunesteellä ei ole hyvä. Lasissa oleva epätasaisuus on yleensä jo rikkonut tätä ennen sulan peruuttamattomasti, ja pyyhkiminen yleensä vain pahentaa asiaa.

Modernit pyyhkijänsulat ovat suurimmaksi osaksi kestävää synteettistä kumia, mutta lasiin koskeva sulan kärkiosa on erinomaiset pyyhintäominaisuudet omaavaa luonnonkumia. Luonnonkumi on pehmeä ja erittäin herkästi rikkoontuva materiaali, joten koskemista sulkaan pitäisi välttää kaikissa tilanteissa.

Yhteenveto

Suomessa myydään pääosin vain laadukkaita sulkia, mutta toki hinnalla on merkitystä. Kannattaa olla varovainen, jos harkitsee pyyhkijänsulkien tilaamista netistä niiden edullisen hinnan vuoksi, sillä tuotteiden laadusta ei ole takeita.

Kalliimman sulan kehitykseen ja materiaaleihin on yleensä käytetty enemmän rahaa. Samalla on yleensä panostettu myös aerodynamiikkaan, jotta sulka toimisi myös kovissa nopeuksissa. Tällä ei ole niin suurta merkitystä Suomessa sallituissa nopeuksissa, mutta aerodynamiikka vaikuttaa myös melutasoon.

Hyvin toimiva ja hiljainen pyyhkijänsulka on sekä mukavuus- että turvallisuustekijä.

Koukkumallinen pyyhkimen varsi:

Koukkumallinen rungollinen sulka on varsin yleinen tällä hetkellä käytössä olevissa autoissa. Uusissa autoissa ei käytetä metallirungollisia sulkia. Kun pyyhkimen varsi on nostettu irti lasista, sulkaa voi kääntää irrotusmekanismin paljastamiseksi. Vain toisen muovisen painikkeen puristaminen (kuten kuvassa) ei riitä, vaan sormet on saatava mahtumaan molempien painikkeiden ympärille. Tämän jälkeen sulka lähtee irti, ja sitä on ensin liikutettava kohti pyyhkimen varren saranointia. Sulan voi lopulta kiertää pyyhkimen varren koukun ympäri ja pujottaa ulos koukun vierestä. Uusi sulka kiinnittyy käänteisessä järjestyksessä.

Painikemallinen pyyhkimen varsi:

Kuvan autossa sulkien vaihtaminen vaatii huoltoasennon, jotta pyyhkimien varret on nostettavissa irti tuulilasista. Painikemallisessa kiinnityksessä tulee sen nimen mukaisesti painaa sulan painiketta, joka työntyy normaaliasennossa pyyhkimen varren reiän läpi näkyville. Tämä vapauttaa sulan pyyhkimen varresta, jolloin sen voi poistaa vetämällä varren suuntaisesti. Pyyhkimen varressa oleva reikä on helppo havaita, kun sulka ei ole paikallaan. Myös kiinnitysperiaate on helppo hahmottaa tästä kuvasta. Uusi sulka kiinnittyy paikalleen päinvastaisessa järjestyksessä pienen napsauksen saattelemana.

Toimittanut: Henri Posa, Auto Bild Suomi