Premium-luokan kilpailu kovenee – saksalaisilla takanaan ennätysvuosi

Globaalilla tasolla autoala kasvaa edelleen. Etenkin Aasian suunnalla on viime vuosina nähty merkittävää kasvua myyntiluvuissa, joskin tämä on nyt hidastumassa. Premium-merkeillä kuitenkin menee erittäin hyvin ja kolme kovaa saksalaista tekivät jokainen ennätysvuotensa.

Audi, BMW ja Mercedes-Benz ovat kilpailijoita useassa autoluokassa. Näistä merkeistä BMW on myynnillisesti kärjessä maailmanlaajuisen kokonaismyynnin asettuessa 2 247 485 autoon Minit mukaan lukien. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna BMW:lle tuli 6,1 prosenttia. Minin osuus kokonaismyynnistä oli 338 466 uutta autoa.

Mercedes-Benz teki nousun kakkospaikalle myynnin noustua jopa 13,4 prosenttia. Tämän myötä kokonaismyyntiä kertyi ennätykseen oikeuttavat 1 871 511 henkilöautoa. Audi lisäsi myyntiään 3,4 prosentilla jääden aavistuksen Mercedeksen taakse lukemalla 1 803 250 autoa.

Myös Suomen markkinoilla kolmikko on tiiviissä nipussa. Järjestys on vain käännettyä sillä Audi on kolmikon kärjessä 5 391 autolla, Mercedes tulee toisena 5 078 autolla ja BMW:n myynti ylsi lukemaan 4 825 uutta henkilöautoa.

Kuva: Markus Markkanen