Porschen hybriditarjonta laajenee – säästöä suorituskyvystä tinkimättä

Porsche esitteli loppuvuodesta 2017 kolmannen sukupolven Cayennen. Jo silloin oli selvää, että mallistoon tulee liittymään pistokkeesta ladattava hybridi, ja sen aika on nyt.

Ladattavien hybridien suosio on selkeässä kasvussa. Tähän vaikuttaa paitsi autojen kasvava tarjonta, myös niiden suopea verokohtelu, joka korostuu korkeamman hintaluokan autoissa. Porschen myydyimmät mallit ovat olleet jo pitkään Suomessa hybriditekniikalla varustettuja, ja uusimpana lisäyksenä mallistossa nähdään kolmannen sukupolven Cayennen pistokehybridi.

Äkkiseltään voisi kuvitella Cayennen hyödyntävän viime vuonna markkinoilla tulleen Panameran pistokehybridin tekniikkaa, mutta yhtenevistä teholukemista huolimatta näin ei ole. Cayennen pellin alta löytyy 3,0-litrainen yhdellä turbolla varustettu V6, kun taas Panamerassa käytetään 2,9-litraista kahdella turbolla ahdettua moottoria. Sähkömoottori löytyy polttomoottorin ja vaihteiston välistä, ja voima välitetään Panameran kaksoiskytkinvaihteistosta poiketen perinteisen automaattivaihteiston kautta kaikille neljälle pyörälle. Polttomoottori tarjoaa 250 kW (340 hv) ja sähkömoottori 100 kW (136 hv). Voimalinjan yhteisteho on 340 kW (462 hv) ja vääntöä on tarjolla 700 newtonmetriä. Näiden lukemien turvin auto liikahtaa sataseen tasan viidessä sekunnissa ja huippunopeudeksi kirjataan 253 km/h.

Sähkömoottori on huomattavasti edellisessä sukupolvessa nähtyä tehokkaampi, ja sen turvin matkaa pystyy taittamaan parhaimmillaan 135 km/h nopeudella. Myös akun kapasiteettia on kasvatettu, ja valmistajan mukaan 14,1 kWh:n akuston turvin autolla pystyy ajamaan pelkän sähkön turvin 44 kilometriä. Normaalista kotipistokkeesta akku latautuu vajaassa kahdeksassa tunnissa, ja lisävarusteiselle 7,2 kW:n laturilla ja 32 A:n virralla latausajan luvataan olevan noin 2 tuntia ja 20 minuuttia.

Hybridiversion yhdistetyksi kulutukseksi valmistaja ilmoittaa 3,2 l/100 km. Verotukseen vaikuttavaksi CO2-päästöksi kirjataan 72 g/km. Tämän ansiosta autoveron määrä jää noin 8 800 euroon ja kokonaishinnaksi muodostuu 103 701 euroa. Pelkästään samalla polttomoottorilla varustetun auton kokonaishinta puolestaan on vajaa 122 000 euroa, josta autoveron osuus on lähes 43 000 euroa. Muihin malleihin verrattuna edullisemman hankintahinnan lisäksi sähköllä ajamisen mahdollisuus tarjoaa säästöpotentiaalia polttoainekustannuksissa.

Caynnen E-Hybrid on tilattavissa ja ensimmäiset autot saapuvat alkukesän aikana.

Lue lisää Porschen hybrideistä:
Kotimaan koeajossa Porsche Panamera 4 E-Hybrid – pienillä päästöillä isoa säästöä
Koeajossa Porsche Panamera Sport Turismo – todellinen moniottelija
Koeajossa 680-hevosvoimainen hybriditykki – valitse sähkömoottori ja säästä yli 85 000 euroa autoverossa​​​​​​​

Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jo esitetyt jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.