Peugeot esittelee Pariisin autonäyttelyssä ”kahden litran auton”

Näyttelyssä esiteltävä Peugeot 208 2L HYbrid Air on vielä prototyyppi, mutta siinä esiteltävä HYbrid Air -tekniikka tulee sarjatuotantoon lähivuosina. Uusi tekniikka yhdistettynä painonsäästöön on merkittävä askel kohti tavoitetta päästä kulutuksessa alle 2l /100km vuoteen 2020 mennessä.

HYbrid Air -tekniikka perustuu paineilman liikuttaman hydrauliikkaöljyn käyttämiseen auton kuljettamisessa. Paineilma tuotetaan voimansiirron yhteydessä olevalla pumpulla, ja se varastoidaan takaistuimen alla olevaan säiliöön. Varastoidun paineen avulla pystytään tarpeen mukaan pyörittämään auton voimansiirtoa hydrauliöljyn välityksellä. Yhtenä etuna sähkötekniikkaan perustuviin ratkaisuihin verrattuna on, ettei autossa tarvita kalliita lisäakkuja.

Autoa voi käyttää kuten muitakin hybridejä. Tarjolla on siis kolme ajomoodia: täysin päästötön ZEV ( Zero Emission Vehicle), 82-hevosvoimaista polttomoottoria käyttävä Petrol, sekä nämä kaksi yhdistävä Combined-moodi. Silloin paineilman avulla tuotetaan lisätehoa polttomoottorin rinnalla.

Polttoaineenkulutuksen hillitsemisessä paino on suuri haaste. Peugeot 208 2L HYbrid Air onkin käynyt läpi tehokkaan laihdutuskuurin. Normaalin sarjatuotantoauton omamassaa on kevennetty sadalla kilolla ja auto painaa nykymittapuulla vähäiset 860 kiloa. Keventämisessä on käytetty laajalti alumiinia ja hiilikuitua.