Uusi Peugeot 508 ei kikkaile turhia – perinteinen sedan kunniaan

SUV-tyylisten autojen yleistymisestä huolimatta automarkkinoilla on edelleen tilaa perinteiselle sedanille. Peugeot esitteli nyt täysin uuden 508.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Peugeotin viimeaikaiset uutuudet ovat olleet nykyisen katumaasturitrendin mukaisia. Aikaisemmin tila-autona tunnetut 3008 ja 5008 kävivät läpi totaalisen muutokset ja saivat ilmeeseensä katumaasturimaisuutta. Peugeotin perusmallisto saa nyt vahvistusta perinteisempää tyyliä edustavasta 508:sta.

Uusi 508 jatkaa aikaisemmin nähtyjen uutuuksien kulmikkaalla muotoilulinjalla. Keulan ilmettä hallitsee iso ja leveä maski, jonka keskellä komeilee Peugeotin leijonalogo. Maskin yläpuolelta puolestaan löytyy mallinumero 508, mitä harvemmin on nähty. Keula on matala ja leveyttä korostaa kulmikkaat ajovalot. Päiväajovalot puolestaan tuovat mieleen kissaeläimen raapaisujäljen, joka jatkuu ajovalon laidasta aina puskurin alaosaan.

Sivuprofiilia tarkastellessa huomio kiinnittyy ensimmäisenä ovenkahvoja korostavaa syvennykseen. Tämän yläpuolella kulkeva kylkilinja kaartuu loivasta alaspäin auton peräosaa kohti. Valmistajan sanoin coupé-tyylistä muotoilua korostetaan loivasti laskevalla kattolinjalla ja tätä seuraavalla ikkunalla. Takaosa on keulan tavoin leveyttä korostava ja takavaloja yhdistää leijonalogolla varustettu lista.

Sisätiloissa nähdään sisarmalleista tuttua tyyliä, jota on kuitenkin hiottu hienostuneempaan suuntaan. Kuljettajan paikalta löytyy tuttu ohjauspyörän yläpuolelta katseltava i-Cockpit-mittaristo. 12,3-tuumaisen mittaristonäytön parina toimii keskikonsoliin upotettu 10-tuumainen kosketusnäyttö. Näyttöjen ulkoasuun voi luonnollisesti vaikuttaa, ja tuoda näkyville itselleen merkityksellisiä asioita. Näytön alapuolelta löytyy sisarmalleista tuttu painikerivi.

Teknisesti uusi 508 pohjautuu PSA-konsernin skaalautuvaan EMP2-pohjalevyyn. Auto on paitsi edeltäjäänsä noin 70 kiloa kevyempi myös ulkomitoiltaan pienempi. Näillä molemmilla pitäisi luonnollisesti olla positiivinen vaikutus auton ajettavuuteen.

Alkuun pellin alle on tarjolla kaksi ahdettua PureTech-bensiinimoottoria (180 ja 225 hv). näiden molempien parina toimii 8-portainen automaattivaihteisto. Dieseleitä on tarjolle kolme (130, 160 ja 180 hv), joista pienin on tarjolla sekä manuaalina että automaattina, ja isommat on varustettu aina 8-portaisella automaattivaihteistolla.

Uusi Peugeot 508 esitellään yleisölle Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa.

Kuvat: Valmistaja