Opel-perheen pikkuinen on Adam

Yksilölliseksi rakennettava Adam on uutuusmalli, jolla Opel lähtee kilpailemaan pienimmässä A-segmentissä.

Pariisin autonäyttelyssä esiteltävän 3,7-metrisen Adamin akseliväli on 231 senttiä ja leveys 172 senttiä, joten matkustamossa on Opelin mukaan väljät tilat neljälle hengelle.

Adamin on tarjolla kolme bensiinimoottoria. 1,2-litraisen teho on 51 kW/70 hv, 1,4-litraisen 64 kW/87 hv tai 74 kW/100 hv. Manuaalilaatikko on viisiportainen. Kaikkien moottorien kanssa saa ecoFLEX-tekniikkapaketin, johon kuuluu muun muassa moottorin sammutusautomatiikka.

Myöhemmin Adamiin tulee uusi bensiinimoottorien sukupolvi, joka on ahdettu ja varustettu polttoaineen suorasuihkutuksella. Moottorin myötä tulee myös uuden sukupolven kuusivaihteinen vaihteisto.

Adamin myötä Opel luopuu perinteisestä varustetasoajattelusta ja siirtyy auton personointiin, jossa varustetasot kuvaavat pikemminkin auton omistajan tunteita ja luonnetta. ”Jam” on rohkean muodinmukainen ja värikäs. ”Glam” korostaa eleganssia ja hienostuneisuutta. ”Slam” vetoaa energisyydellä ja urheilullisuudella.

Jamin, Glamin ja Slamin kolme ”mielialaa” muodostavat perustan lähes rajattomaan määrään vaihtoehtoja rakentaa täysin oma, yksilöllinen auto. Valittavana on suuri määrä ulkovärejä, kolme katon väriä, erilaisia sisustuksia, panelointeja ja kattoverhoiluja aina ledeillä valaistua ”tähtitaivasta” myöten.

Adamin moderneja muotoja vahvistaa ”kelluva” katto, jota voi korostaa kaksivärisyydellä. Uutuuden sivulinjassa on paljon yhteistä urheilullisen Astra GTC:n kanssa. Keulan siipimäiset huomiovalot auttavat tunnistamaan uutuuden Opeliksi.

Rengaskoko on 15–18 tuumaa. 17- ja 18-tuumaisten pyörien kanssa tulee urheilullisempi alusta. Adamin sähköisessä ohjastehostimessa on City-asetus, jolloin ohjaus on erityisen kevyt helpottaen pysäköintiä. Ajonvakautukseen kuuluu muun muassa mäkilähtöavustin.

Tarjolla on myös uuden sukupolven pysäköintiavustin APA II (Advanced Park Assist). Kun kuljettaja kytkee sen toimintaan nappia painamalla, järjestelmä kertoo riittävän suuren paikan löytymisestä. Avustin ohjaa auton paikalleen, eikä kuljettajan tarvitse tehdä muuta kuin pitää auto liikkeellä ja vaihtaa vaihteita. Avustimen kanssa tulee katvehälytin (Side Blind Sport Alert, SBSA). Toinen tässä autoluokassa ennen näkemätön varuste on lämmitettävä ohjauspyörä.

Suomeen ensimmäiset Adamit saapuvat tammikuussa.

Teknari

comments powered by Disqus