Nyky-MX-5:n viimeinen päivitys

Mazda esittelee syyskuussa Pariisin autonäyttelyssä MX-5-mallistaan tuoreen päivityksen. Täysin uusi MX-5 esitellään parin vuoden päästä.

Japanilaisvalmistaja on repinyt peitteet pois kasvojenkohotuksen kokeneen kaksipaikkaisen avoauton ympäriltä.

Mallipäivityksen yhteydessä on parannettu takavetoisen auton tekniikkaa. Manuaalivaihteisissa malleissa kaasu vastaa aiempaa lineaarisemmin polkimen käyttöön, mikä helpottaa ajoi erityisesti silloin, kun kaasua tarvitaan vähän.

Jarrujärjestelmään tehtyjen muutosten lisäksi myös jalankulkijoiden turvallisuuteen on panostettu: konepelti nousee törmäyksessä ja vaimentaa siihen tömähtävään jalankulkijaan tai pyöräilijään kohdistuvia iskuja.

Konepellin lisäksi myös auton etuilme on muuttunut. Maski on uudistunut ja sumuvalojen paikka muuttunut. Uudistuksilla on ilmeisesti pieni parantava vaikutus myös MX-5:n ilmanvastusarvoon.

Kun MX-5 uudistuu totaalisesti, myös mallin moottoritarjonta uudistuu täydellisesti. Nykymallin 1,8- ja 2,0-litraiset bensiinimoottorit korvaantuvat 1,5-litraisella Skyactiv-turbokoneella.

Tulossa olevasta MX-5:stä esitellään vuonna 2015 sisarmalli eli seuraavan sukupolven Alfa Romeo Spider. Myös italialaismerkin logoa kantava MX-5 valmistetaan Japanissa.

Autocar / Teknari

comments powered by Disqus