Mitä tapahtuu, kun äkäiselle kissalle antaa remmiä?

Siitä seuraa sähinää, vihaista ulvontaa, muskeleiden kiristelyä ja helvetinmoiset karkelot. Ei savua ilman tulta. Dodge Charger SRT Hellcat on yksi maailman järeimmistä tehdasviritetyistä muskeliautoista.

Hinta Saksassa 105 900 euroa

Tykkäsimme

V8:n soundeista

mitattu kulutus alitti EU-lukemat

nopeasti ja sulavasti toimivasta automaattivaihteistosta

Bilsteinin säädettävästä alustasta

Emme tykänneet

mitattu kulutus 16 l/100 km

yli kahden tonnin omamassa

ongelmista tehon saamisessa tiehen

Dodge Charger on yksi kolmesta uudelleensyntyneestä muskeliautosta, ja SRT on mallisarjassa se versio, joka pullistelee muskeleitaan eniten. Joillekin tämäkään ei kuitenkaan riitä. Siksi on olemassa vielä Hellcat: piru pedoksi.

Auton pistäminen tulille on jo elämys. Avain on punainen. Sitä käännettäessä konepellin alla herää eloon 717-heppainen V8. Sitten on se toinen avain. Se on musta. Sitä käännettäessä auton teho on rajattu ”vain” 500 heppaan. Huippunopeutta on luvassa 280 km/h.

Tässä ”kauppakassi”-moodissa auto on täysin sopeutuvainen arkiliikenteeseen. Se kulkee sivistyneesti, ja jousitus on riittävän mukava. Yli viiden metrin pituus vaatii vähän totuttelua – kuten myös yli kolmen metrin akseliväli – mutta muuten Charger ei poikkea totutusta. Päät toki kääntyvät kadulla, sillä modernit muskeliautot ovat Euroopassa yhä harvinaisuuksia.

Mutta unohdetaan hetkeksi tämä musta avain. Keskitytään olennaiseen; eli siis punaiseen avaimeen.

Legendaarisesta 6,2-litraisesta Hemi-V8:sta otetaan irti remmiahtimen avulla 717 hevosvoimaa ja 881 newtonmetriä. Molemmat luvut ovat vaikuttavia. Niillä poljetaan superurheiluautojen liigassa. Varttimaili taittuu 11 sekunnissa. Huippunopeutta on tarjolla nyt 328 km/h.

Ison ja isolla veekasilla varustetun jenkkiauton ajokokemus on, kuten odottaa saattaa, muskeliautomainen. Iso V8 hörpöttää tasakaasulla, pakosarja pulputtaa omiaan, ja kaasupoljinta kutiteltaessa maisema vaihtuu kuin vanhoissa lännenelokuvissa postivankkureiden kyydissä. Moottorin maksimiteho löytyy jo kierrosluvulla 6 000, eli italialaista syväkurkkukokemusta ei amerikkalaisen muskuliauton ratissa kannata odottaa.

Moottorin jatkeena on ZF:n 8-portainen automaattivaihteisto, joka toimii perusajossa sulavasti ja vauhdikkaammin rällätessä sulavasti ja nopeasti. Rengaskoko on 20 tuumaa. 40-profiilisilla kiekoilla on leveyttä 275 milliä. Etu- ja takarenkaat ovat yhtä läskit. Pysähtymisestä vastaavat Brembon jarrut amerikkalaisen pizzan kokoisin jäähdytetyin jarrulevyin. Hiilikuitua tai keramiikkaa ei levyistä löydy, nyt ollaan rehellisten perusasioiden äärellä. Näiden autojen ostajat arvostavat myös alhaista ostohintaa, eli turhasta ei haluta maksaa.

Hellcatia tuo Saksaan privaattifirma AEC (www.aeceurope.com), joka pyytää autosta Saksassa 105 900 euroa. Se on auton tehoon nähden varsin maltillinen pyyntö. Jenkkimuskelit on treenattu salilla rautaa nostelemalla, ei missään hightech-fitness-keskuksessa ylihienostuneiden kuntolaitteiden kanssa.

Tämän huomaa toki myös auton suorituskyvystä maksimia etsittäessä. Kaiken voiman välittäminen kiihdytyksessä takarenkaille vaatii tarkkaa peffaa ja kaasujalkaa. Kokemus on raju kuin penkkipunnerrus. Luvassa on siis ähinää ja puhinaa. Toisaalta pieni sudittelu on aina hauskaa… varsinkin tällaisten autojen kanssa.

Mitattu kiihtyvyys satasen vauhtiin 4,5 sekunnissa on hyvää urheiluautoluokkaa. Charger painaa kuitenkin vaa’alla polttoainetankki täynnä 2 104 kiloa. Paljon hiilikuitua tai muita kevytmateriaalea rakenteissaan käyttävät ja samantehoiset italialaiset, saksalaiset tai englantilaiset superautot painivat ihan eri kiihtyvyysluokassa. Kokemus on myös erilainen. Hellcatin ratissa on rajusti kiihdytettäessä viimeisen tuomiopäivän makua.

Juuri siksi Chargerissa on oma karismansa. Se on rehti farkkukansan muskeliauto, jota ei poljeta menemään nahkapohjaisilla design-kengillä. Ostaja saa hyvän vastineen rahoilleen: ison auton, paljon rautaa, paljon tehoa, paljon mölyä – ja paljon ihanan kitkerää rengassavua.


Dodge Charger SRT Hellcat
Moottori 6 166 cm3, mekaanisesti ahdettu V8
Teho 527 kW (717 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 881 Nm / 4 000 r/min
0-100 km/h 4,5 s (mitattu)
Huippunopeus 280 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 19,9 l/100 km
CO2-päästöt 480 g/km
Mitat Pituus 5 100 mm, leveys 1 905 mm, korkeus 1 480 mm, akseliväli 3 058 mm
Tyhjäpaino 2 104 kg
Tavaratila 467 l

comments powered by Disqus