Mini venähti ihan oikeaksi farmariksi

Mini ei ole enää varsinaisesti nimensä mukainen. Kolviovisen version rinnalla on isompi viisiovinen hatchback ja nyt mallisto laajenee Clubman-nimisellä farmarilla.

Mini Clubman on nykyisen Mini-malliston jättiläinen. Muotoilullisesti se noudattaa nykyisen malliston ulkonäköä. Ainoastaan takavalot ovat selkeästi eri ilmeellä tehdyt kuin hatchback-versioissa. Edellisen Clubmanin tavaramerkkinä toiminut vain toiselta puolelta löytynyt kaappariovi on nyt korvattu molemmilta puolilta löytyvillä normaaleilla ovilla.

Clubman on 27 senttiä pitempi ja yhdeksän senttiä leveämpi kuin viisiovinen Mini. Kokonaispituutta tällä ”pienokaisella” on siis jo 4,25 metriä, mikä on yli 40 senttiä enemmän kuin kolmiovinen malli. Akseliväli on venähtänyt 10 senttiä, mikä parantaa takapenkin käytettävyyttä. Tavaratilaan pääsee käsiksi Mini Clubmanille tyypillisesti sivuille avautuvista takaovista, ja tavaratilaa niiden takaa löytyy 380 litraa. Takapenkit kaadettuna tila kasvaa 1250 litraan.

Sisustuksen ja varustelun osalta Clubman jatkaa samalla linjalla muiden Minien kanssa. Kojelaudasta löytyy LED-valaistu pyöreä mittaristo, jonka keskeltä löytyy viihdejärjestelmä ja navigointi. Autoon on saatavana lisävarusteina muun muassa ajo-ohjelman valinta, LED-ajovalot sekä mukautuva vakionopeudensäädin.

Moottorivaihtoehdot ovat myös tuttuja muusta mallistosta. Cooper Clubmanin pellin alta löytyy 100 kW (136 hv) 3-sylinterinen turbomoottori, Cooper S Clubmania vauhdittaa 141 kW (192 hv) tehoinen 4-sylinterinen bensaturbo ja kolmantena vaihtoehtona on 110 kW (150 hv) tarjoava dieselversio Cooper D Clubman. Vakiovaihteistona kaikissa toimii 6-portainen manuaalivaihteisto. Cooper Clubmaniin on saatavissa 6-portainen automaatti, ja tehokkaamman bensamallin sekä dieselin pariksi on saatavissa 8-portainen automaattivaihteisto.

Uuden Clubmanin ennakkomyynti käynnistyy heinäkuussa ja auto lanseerataan Suomessa 23.10. Malliston alustava aloitushinta on 29 000 €.

comments powered by Disqus