Mercedes-Benz Vito E-Cell – täysin sähkökäyttöinen pakettiauto

Mercedes-Benzin Vito E-Cell on maailman ensimmäinen kokonaan sähkökäyttöinen tehdasvalmisteinen pakettiauto. Auto tarjoaa täysin päästötöntä liikkuvutta 130 kilometrin toimintasäteelleen.

Vito E-Cellit valmistaa Mercedesin tehdas Vitoriassa Espanjassa samalla tuotantolinjalla muiden Vitojen kanssa. Sähköpakun ajo-ominaisuudet on testattu paitsi Espanjassa, myös -30 asteen pakkasolosuhteissa Ruotsin Arjeplogissa.

Ensimmäinen 100 kappaleen sarja on ollut vuoden 2010 aikana koekäytössä Berliinissä ja Stuttgartissa yhteistyössä Vattenfall- ja EnBW-energiayhtiöiden kanssa. Suunnitelmissa olevan 2000 kappaleen sarjan valmistus on jo aloitettu.

Vito E-Cellin toimintamatka yhdellä latauksella on noin 130 kilometriä. Akkujen kapasiteetti riittää, sillä Mercedes-Benzin mukaan jakeluliikenteen tavara-autoilla ajetaan tyypillisesti 50­–80 kilometriä päivässä.

Huippunopeus on rajoitettu 80 kilometriin tunnissa, mikä takaa akkujen mahdollisimman pitkän kestoiän ja auton toimivuuden nimenomaan kaupunkiolosuhteissa.

Sähkömoottorin jatkuva teho on 60 kW ja hetkellinen 70 kW, vääntö puolestaan 280 Nm. Koska koko vääntö on käytettävissä välittömästi moottorin käynnistymisen jälkeen, valmistaja lupaa autolle kaupunkiajoon saman tai jopa paremman dynaamisen suorituskyvyn kuin perinteiset dieselmoottorit.

Muista Vito-versioista poiketen E-Cell on etuvetoinen ja vaihteisto yksiportainen. Malli perustuu Viton keskipitkään, akseliväliltään 3200 mm:n versioon.

Ajoneuvon 3050 kilon kokonaispainosta hyötykuormaa voi olla 900 kiloa eli samaa luokkaa kuin Viton diesel-malleissa. Maavara sekä lähestymis-/jättökulmat ovat käytännössä samat kuin muissa Vitoissa.

Vito E-Cellin voimantuotto perustuu yksinomaan nykyaikaisiin litium-ioniakkuihin, joten auto on täysin riippumaton perinteisistä liikenteen nestemäisistä tai kaasumaisista energianlähteistä. Akkujen 36 kWh:n kapasiteetista 32 kWh eli 90 prosenttia käytetään ajoneuvon liikuttamiseen.

Tyhjentyneet akut voidaan ladata 380/400 voltin virralla ja 6,1 kilowatin teholla täyteen alle kuudessa tunnissa. Akkujen lataustasosta riippuen aika voi olla huomattavasti lyhempikin. Lataus onnistuu myös kotioloissa 230 V virralla, mutta tällöin latausaika kaksinkertaistuu. Toimintamatkan pidentämiseksi akut latautuvat lisäksi hiljennettäessä vauhtia ja moottorijarrutuksen aikana.

Mercedes-Benz Vito E-Cell oli ensimmäistä kertaa esillä Suomessa Fortumin uuden latausaseman avajaisissa Espoon Keilaniemessä syyskuun alussa. Suomen myynnin aloituksen aikataulu vahvistuu myöhemmin.

Teknari