Mercedes julkaisi uudistuneen lippulaivansa – keulalla uusi rivikuutonen

Mercedeksen S-sarja on maailman myydyin edustusauto. Vuonna 2013 esitellyn malli on nyt tullut päivitysikään.

Minkä tahansa edustusauton uudistuminen on aina mielenkiintoinen hetki, sillä valmistajat lataavat nämä autot täyteen viimeisintä osaamistaan. BMW esitteli uutuutensa noin vuosi sitten, nyt Mercedes esittelee päivitetyn S-sarjan ja edustusautovuosi saa vielä lisää puheenaiheita kesällä, kun Audi julkaisee kokonaan uuden A8:n.

Mercedeksen uudistunut S-sarjaa on päivitetty ulkoisesti varsin hillitysti, mutta sisällä on tapahtunut suuriakin muutoksia. Näyttöjärjestelmät on luonnollisesti päivitetty ja myös ohjauspyörä ja sen käyttökytkimet ovat saaneet uuden ilmeen. Matkustajien hyvinvoinnista huolehtii uusi Energizing-järjestelmä, joka luo matkustamaan kulloiseenkin tilanteeseen sopivimman ohjelman hyödyntäen ilmastointia, istuimien lämmitystä, tuuletusta ja hierontaa, käsitukien lämmitystä unohtamatta. Lisäksi tunnelmaa luodaan valaistusta sekä äänentoistojärjestelmää ohjaamalla.

Suurimmat uudistukset kuitenkin nähdään pellin alla, nimittäin rivikutoset tekevät paluun Mercedeksen keulalle. 2,9-litraisesta turbodieselistä tulee tarjolle kaksi tehoversiota: S 350 d tarjoaa 286 hevosvoimaa ja vääntöä 600 newtonmetriä, ja mallimerkinnän S 400 d takaa löytyy 340 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä vääntöä. Jälkimmäinen on Mercedeksen kaikkien aikojen tehokkain dieselmoottori. Kulutukseksi näille ilmoitetaan 5,5 ja 5,6 litraa sadalla kilometrillä, ja valmistajan mukaan moottorin toiminta on optimoitu uuden todellista ajoa paremmin vastaavan RDE-kulutusmittauksen vaatimusten mukaan (RDE=Real Driving Emissions).

Bensiinimalliston puolelta löytyy uudistunut 4,0-litrainen tuplaturboilla ahdettu V8, joka tarjoaa 469 hevosvoimaa ja 700 newtonmetrin väännön. Tämän lisäksi mallistosta löytyvät kaksi AMG-versiota: S 63 4Matic+ (V8, 612 hv, 900 Nm) ja S 65 (V12, 630 hv, 1 000 Nm). Kaikki muut versiot V12-moottorilla varustettua AMG:tä lukuun ottamatta ovat nelivetoisia. Myöhemmin mallisto täydentyy uudella pistokehybridillä, jonka polttomoottorina nähdään uuden sukupolven bensiinikäyttöinen kuusisylinterinen rivimoottori. Pelkällä sähköllä on mahdollista ajaa 50 kilometriä ja tämän mallin yhteydessä käytetään tehokkaampaa 48 voltin sähköjärjestelmää.

Uusi S-sarja näkee päivänvalon Shanghain autonäyttelyssä. Suomen hinnat julkaistaan kesäkuussa.

Kuvat: Valmistaja