McLaren julkaisi Senna-nimeä kantavan erikoismallin – rajuin katulaillinen McLaren koskaan

Jos McLarenin Sports Series ja Super Series -mallistojen autot eivät ole tuntuneet riittäviltä, löytyy oikea valinta todennäköisesti Ultimate Series -autoista. Nyt sarja saa jatkoa mallista, joka kantaa nimeä Senna.

McLaren aloitti omaa Ultimate Series -nimeä kantavan rajujen ja rajoitettujen katuautojen sarjan hybriditekniikkaa sisältävällä P1:llä. Nyt brittivalmistaja esittelee toisen tähän sarjaan kuuluvan auton, jonka valmistaja kertoo olevan merkin rajuin katuauto koskaan. Molemmilla malleilla on ollut jo suunnitteluvaiheesta lähtien selkeä tavoite, ja samalla se paljastaa näiden autojen eron. Kun P1:n tarkoitus oli olla paras ajajan auto sekä kadulla että tiellä, on uuden nimeä Senna kantavan auton tarkoitus olla paras mahdollinen katulaillinen rata-auto.

Tavoite on nähtävissä jo ensivilkaisulla. Auto on todella rajun näköinen, ja aerodynamiikka on viety äärimmilleen. Isot ilmanottoaukot, ilmanohjaimet, taka-akselin alta alkava diffuusori sekä järkyttävän suuri takaspoileri on tehty tarpeeseen, ja ne sisältävä aktiivisia ominaisuuksia ajotilanteen mukaan. Perustana on toiminut 720S:n korirakenne, josta muokattu hiilikuitumonokokki on jäykin, mitä McLaren on koskaan käyttänyt katuautossaan. Samalla kyseessä on kevein McLaren sitten ikonisen F1:n ja kuivapainoa Sennalle kirjataan ainoastaan 1 198 kiloa.

Myös sisätiloissa jatkuu funktionaalinen ilme. Kaikessa mahdollisessa on säästetty painoa aina poljinpinnoista ovipaneeleihin. Kaksipaikkaisen auton tavaratila löytyy penkkien takaa ja se on suunniteltu kahdelle kypärälle sekä ajohaalareille. Kuljettajan ympäristön selkeyttämiseksi ohjauspyörä on riisuttu ylimääräisistä painikkeista. Keskikonsolin painikkeiden ja näytön lisäksi kattopaneeli on otettu hyötykäyttöön, ja esimerkiksi käynnistyspainike löytyy sieltä.

McLaren Sennan moottoritilasta löytyy McLarenin tehokkain koskaan valmistama polttomoottori. 4,0-litrainen ja kahdella ahtimella varustettu V8 tuottaa 800 hevosvoimaa ja 800 newtometriä vääntöä. Voima välitetään 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta takarenkaille. Kuljettaja voi nykytyyliin säätää sekä moottorin, vaihteiston että auton muiden järjestelmien toimintaa eri ajomoodien välillä, joita McLaren Sennasta löytyy Comfort, Sport ja Track. Säädettävä alusta on luonnollisesti viritetty rata-ajamisen ehdoilla, kuten myös ohjaus ja jarrutkin. McLaren ei julkaissut tarkempia

McLaren Senna esitellään yleisölle tulevana keväänä Geneven autonäyttelyssä. Auton verolliseksi hinnaksi Briteissä kerrotaan 750 000 puntaa. 500 kappaleen rajoitettu tuotanto on jo löytänyt ottajansa.

Alta löydät McLaren Sennan esittelyvideon.

Kuvat ja video: Valmistaja

Lue lisää:
Mika Häkkinen osti harvinaisen miljoonan euron superauton
Koeajo: McLaren P1 – Tällainen on Häkkisen uusi superauto
​​​​​​​Koeajo: McLaren 570SCoupe – superauto myös arkikäyttöön​​​​​​​