Mazda esittelee legendan neljännen sukupolven

Uusi Mazda MX-5 on entistä kevyempi ja taloudellisempi. Sen pitäisi tarjota myös edeltäjäänsä enemmän hauskuutta ajamiseen.

MX-5 on legendaarinen ja sympaattinen avoauto. Mazda ei ole koskaan lähtenyt tehokilpailuun, mutta on tarjonnut sitäkin enemmän ajamisen hauskuutta, joka muodostuu kevyen ja tasapainoisen kokonaisuuden myötä.

Muotoilullisesti auto on muuttunut aikaisempaa aggressiivisempaan suuntaan. MX-5 noudattelee Mazdan nykyistä KODO-muotoilua. Myös sisätilat noudattava tuttua linjaa Mazdan nykymalliston kanssa ja kojelaudalta löytyy 7-tuumainen multimediajärjestelmän näyttö.

Uusi neljännen sukupolven MX-5 on kevyin sitten ensimmäisen mallin. Painonsäästöä on syntynyt monissa paikoissa. Esimerkiksi vaihdelaatikko on 7 prosenttia aikaisempaa kevyempi. Tasauspyörästöstä on saatu mallista riippuen pois 7-10 kiloa, ja esimerkiksi jousituksen komponentit ovat 12 kiloa kevyemmät. Uuden Mazda MX-5:n omapaino onkin parhaimmillaan alle 1000 kiloa, mikä on noin 100 kiloa vähemmän kuin edeltäjässään.

Mazda poikkeaa massasta pitäytymällä bensamoottoreiden osalta vapaasti hengittävässä tekniikassa. MX-5:n keulalle on tarjolla 96 kW (131 hv) tehoinen 1,5-litrainen ja 118 kW (160 hv) tarjoava 2,0-litrainen moottori. Molemmista irtoaa vääntöä 100 Nm/l, mitä voi pitää hyvänä vääntönä vapaasti hengittäville moottoreille. Kulutuslukemat asettuvat 6,0 ja 6,6 l/100 km lukemiin.

Uusi MX-5 tulee Euroopan markkinoille tämän vuoden aikana. Suomen hintoja ei ole vielä julkaistu.