Markku Alén jälleen ykkönen San Marinon Rallylegend-kisassa – ”Riskejä piti ottaa”

Teknavin koeajaja Markku Alén ja Lancia 037 on edelleen kova yhdistelmä rallissa. Alén kaasutti viime viikonloppuna jo kolmanteen peräkkäiseen voittoon San Marinon asvalttiteillä ajetussa perinteisessä Rallylegend-kisassa.

Alénin kartanlukijana toimi Ilkka Kivimäki, ja muutenkin kaikki oli kuin rallin kulta-aikoina. Kymmenet tuhannet ihmiset olivat saapuneet San Marinoon seuraamaan ainutlaatuista tapahtumaa ja ihastelemaan legendaarisia ralliautoja ja -kuskeja tositoimissa. Tapahtuman suosiosta kertoo myös se, että reitille starttasi peräti 136 autokuntaa.

– Tässä iässä on kiva, että vielä voi voittaa. Ensi vuonna sitten mietitään mitä tehdään, pannaanko pillit pussiin vai mitä. Riskejä piti ottaa enemmän kuin viime vuonna. Meillä oli kaksi kertaa kytkin rikki, minkä takia olimme koko ajan vähän jäljessä muita. Mutta voitto on aina voitto, Alén kommentoi ja jatkoi:

– Hirveä härdelli siellä on. Italialaiset huutaa hulluna, mutta yllättävän paljon oli suomalaisia. Jos haluaa nähdä vanhat ralliautot ja -kuskit, niin tämä on loistava paikka siihen. Tapahtuma on saanut sellaisen sijan ralleissa, että on vaikea muiden ohittaa. Volkswagen on vielä pääsponssina.

Kyseessä ei ole mikään näytösajo, vaan oikea kolmipäinen kilpailu kelloa vastaan. Ralli käynnistyi perjantaina neljällä pimeässä ajetulla erikoiskokeella.

– Se yöllä ajaminen on järjettömin juttu. Se tekee siitä perinteisen ja vanhan ajan rallin. Siinä on oma hohtonsa, kun yleisö näkee jarrut punaisina ja tulta tulee perseestä.

Oliko railakkaat juhlat?
– Suomi-poikien kesken käytiin vähän syömässä ja otettiin pari lasia punaviiniä. Ei mitään grande-festaa, Alén kuittasi.

Kuskeina oli iso joukko tähtiä eri vuosikymmeniltä. Alénin lisäksi tapahtumaan osallistuivat Suomesta Juha Kankkunen (Lancia Delta Integrale) sekä Harri Rovanperä (Peugeot 206 WRC), Harri Toivonen  (Porsche 911 RGT) sekä omaa työkaluaan nolla-autona käyttänyt Jari-Matti Latvala (Volkswagen Polo R WRC). Ruotsin Stig Blomqvist juhlisti 30 vuotta täyttänyttä maailmanmestaruuttaan Audi Quattro A2:lla.

Alénin voittaman Historic-luokan lisäksi tapahtumassa kilpailtiin myös kahdessa muussa sarjassa. WRC-luokan ykkönen oli vuoden -94 maailmanmestari Didier Auriol Citroën Xsara WRC:llä ja Myth-luokassa nopein oli Mauro Miele BMW M3:lla.

Teksti: Jussi Ojala & Jussi Ranta

comments powered by Disqus