Maksaisitko 60 000 euroa Fordista? Iso on raha, mutta iso on autokin

Ford on saanut uuden lippulaivan Euroopassa, kun USA:ssa jo 10 vuotta myynnissä ollut Edge rantautui toisen sukupolven myötä vihdoin myös vanhalle mantereelle. Teknavi tarjoilee Münchenistä tällä viikolla haetut ensituntumat Fordin maasturiuutuudesta.

Ford Edge ensiesitellään Suomessa syyskuussa

60 000 euroa Fordista… se on iso raha. Moni varmasti kysyy, saako ostaja vastinetta rahalle. Se on tietysti jokaisen itse päätettävissä, sillä iso 4,81 metriä pitkä, nelivetoinen ja 210-heppainen katumaasturi ei ole enää mikään koko kansan auto. Sillä painitaan pikemminkin samassa sarjassa kuin missä ovat saksalaiset, englantilaiset ja ruotsalaiset laatuluokan isohkot katumaasturit. Ja siellä 60 000 euroa ei ole vielä summa, jolla saa loppupeleissä kovinkaan kummoista tuotetta. Elämä on…

Fordin imago painii tietysti aivan eri sarjassa kuin moni sen tämän koko luokan kilpailija. Toisaalta tällöin tuotteesta ei tarvitse myöskään maksaa premium-lisää. On mielenkiintoista nähdä, minkälaisia asiakkaita tuote vetää myymälöihin – ja myös se, minkälaista kalustoa tulee vaihdossa sisään.

Ulkonäön puolesta Edge on nimittäin riittävän edustava. Sen linjat ovat korostetun maskuliiniset, joskin perään on saatu lennokkuutta vetämällä takalasi melko viistoon. Sitä katsoessa on helppo arvata, että auto on aina vain 5-paikkainen.

Ohjaamossa on myös laadukas tunnelma. Käsiin osuu nahkaa ja pehmeää muovia. Varustepuoli on kunnossa, Edgeen on ladattu kattava vakiovarustelu. Varustetasoja on kaksi: Titanium (hinta alk. 59 944) ja Sport (61 611 e). Jälkimmäinen kosiskelee nimensä mukaisesti dynaamisempaa kokemusta halajavia, ja siinä on myös Titaniumiin verrattuna sentillä laskettu alusta. Vastaavasti tosin rengaskoko on vakiona 20 tuumaa, kun Titaniumissa pyöräkoko on 19 tuumaa.

Laadun tuntu korostuu myös ajossa. Matkustamo on todella hiljainen. Tätä edesauttavat akustiset lasit sekä vastamelukuulokkeiden tapaan toimiva aktiivinen melunvaimennus -teknologia. Järjestelmä valvoo ohjaamon melua kolmen mikrofonin avulla ja tuottaa kaiuttimien kautta vastamelua eli melun kanssa vastakkaisia ääniaaltoja. Homma toimii. Moottorimelu pysyy normaalisti ajettaessa hyvin vaimeana, eivätkä rengasmelu tai tuulensuhinat nouse nekään häiritsemään matkustusmukavuutta.

Ajettavuus on aina ollut Fordin vahvuuksia, eikä Edge petä tässä. Tuotetta on hienosäädetty jousituksen ja ohjauksen osalta vastaamaan paremmin Euroopan tarpeita, ja tuntuma onkin hyvin eurooppalainen amerikkalaisilla mausteilla. Jousitus on mukava mutta samalla myös riittävän napakka. Kori ei vello, joskin korkea maavara ja massa kallistavatkin koria mutkiin kurvailtaessa.

Edge painaa pari tonnia, joten 210 hevosvoimaa ei tee siitä vielä ripeää. Voimaa on kuitenkin niin hyvin, että matkanteko on rentoa. Moottori ei tunnu missään nimessä alitehoiselta; reservissä on hyvin paukkuja vielä ohituksiinkin.

Kaiken kaikkiaan ensivaikutelma on positiivinen. Ford on siitä mielenkiintoinen automerkki, että Fordit ovat monessa suhteessa hyviä autoja, mutta niissä on monesti myös liikaa häiritseviä ja ei niin hyviä ominaisuuksia. Tässä Edge on poikkeus. Se on tasavahva kokonaisuus – kuten sen on tietysti tässä hintaluokassa oltavakin.