Maasturi vaiko maasturin näköinen tila-auto?

Edeltäjästä selvästi kasvanut Tiguan kolkuttelee itse asiassa jo kokonaan uuden kokoluokan ovia – etenkin sisätilojen osalta. Vertailimme Tiguanin sisätiloja astetta suurempaan Touaregiin.

Volkswagen uudisti hiljattain Tiguanin. Se on samalla ensimmäinen maasturi, joka pohjautuu VW:n uudelle modulaariselle pohjalevylle – siis samalle alustalle kuin Golf, Passat ja kumppanit. Lähemmin tarkasteltuna Tiguanissa on itse aika paljon yhtäläisyyksiä tila-auto Touraniin.

Uuden pohjalevyn myötä Tiguan on kasvanut merkittävästi. Pituutta on tullut lisää kuusi senttiä ja leveyttä kolme. Korkeudesta on puolestaan otettu pois kolme senttiä. Auto on siis virtaviivaistunut. Muodoissa on myös selvästi enemmän särmää kuin ennen – etenkin R-Line-varusteisena, jollainen seisoo meidän tarkastelussamme.

VW Tiguan. VW Tiguan. VW Tiguan. VW Tiguan. VW Tiguan.

Samalla perusrengaskoko on kasvanut 16:sta 17:ään tuumaan. Halutessaan Tiguanin alle saa jopa 20-tuumaiset renkaat. Tärkein muutos on kuitenkin lähes kahdeksalla sentillä kasvanut akseliväli. Sen vaikutukset tuntuvat heti auton sisällä, takapenkillä on selvästi enemmän tilaa kuin edeltäjässä. Myös reippaasti 145 litralla kasvanut tavaratila on nyt kunnollisen kokoinen: perusasennossa se vetää 615 litraa ja laajennettuna 1 655 litraa.

Auton sisällä istuessa mieli karkaa Touranin kyytiin. VW:n modulaarinen pohjalevy on suunniteltu niin, että sen arkkitehtuuri mahdollistaa sisätilojen hyödyntämisen mahdollisimman tehokkaasti. Tämä konkretisoitui ennen kaikkea Touranissa, ja heijastuu nyt siis myös Tiguaniin.

Siksi olemme ottaneet Tiguanin viereen Touaregin, ulkomitoiltaan selvästi astetta suuremman maasturin. Autojen sisätiloissa ero on kuitenkin minimaalinen, varsinkin takapenkillä – ja etenkin jalkatiloissa. Touaregissa on kyllä enemmän pääntilaa ja se on myös väljempi leveyssuunnassa, mutta Tiguanissa on mukavampi istua. Suurin syy tähän on hieman korkeammalla oleva istuin, joka tarjoaa enemmän reisitukea.

VW Touareg. VW Touareg.

Touaregin tavaratila vetää 697–1642 litraa. Tässäkin ero Tiguaniin on aika pieni. Lisäksi Tiguanin tilat ovat helpommin muunneltavissa erilaisiin kuljetustehtäviin. Takaistuimen selkänojat kaatuvat esimerkiksi kolmessa osassa. Lisävarusteena on saatavissa myös istuimien pitkittäissäätö 18 sentin liikevaroilla. Tämä tekee todella paljon sisätilojen muunneltavuudelle.

Tiguanin loistaa myös varusteissa, sillä siihen ovat saatavilla VW-konsernin uusimmat palikat. Konkreettisin ja näkyvin ero on konsernin uusi digitaalinen mittaristo. Tiguaniin saa myös tuulilasiin heijastettavan näytön. Sen heijastuskohtaa on myös helppo säätää kuljettajan koon mukaan.

Modulaarisen rakentamisen edut ovat siis Tiguania ja Touaregia vertaillessa selvät. Nykyinen Touareg on tullut kauppoihin vuonna 2012 eli kaksi vuotta ennen modulaaristrategian esittelyä. Sen seuraaja sen sijaan pääsee jo nauttimaan uudistuksista.