Kuvat: Porsche hyökkää uuteen autoluokkaan

Macan on Porschen uusi kompaktiluokan SUV. Auton urheilullisia juuria korostetaan paljon ja isoveli Cayennen perusteella väitteet ajettavuudesta ja luonteesta eivät ole täysin perättömiä. Autossa on tunnistettavia Porsche-piirteitä ja etenkin sisätilat noudattavat merkin muuta mallistoa mittariston ja keskikonsolin tyylin osalta.

Auto on varsin hyvin varusteltu ja kuljettajaa on auttamassa laaja kirjo erilaisia elektronisia järjestelmiä, jotka ovat myös tuttuja muista Porschen malleista. Porschen tyyliin myös lisävarustelista on pitkä ja auton pystyy rakentamaan juuri itselleen sopivaksi.

Mallivalikoima alkaa Macan S Diesel nimisestä 258-hevosvoimaisesta V6-dieselistä, jota seuraa kaksi bensamallia. Macan S on varustettu 340-hevosvoimaisella 3-litraisella tuplaturbo V6-moottorilla ja huippumalli Macan Turboa vauhdittaa 400 hevosvoimainen 3,6-litrainen tuplaturbo V6. Kaikki mallit ovat nelivetoisia ja varustettu Porschen 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla.

Autoon on saatavissa kolme eri alustavaihtoehtoehtoa. Vakiona kaksi pienempää mallia on varustettu perinteisellä alustalla, kun Turbossa tulee vakiona, muihin lisävarusteena saatava, elektronisesti ohjattava PASM iskunvaimennusjärjestelmä. Kolmantena vaihtoehtona on ilmajousitus ensimmäisenä tässä kokoluokassa. Ilmajousitus tekee autosta normaalitilanteessa 15 millimetriä matalamman, mutta maastoajossa autoa on mahdollista nostaa 40 millimetriä, jolloin suurin maavara on 230 millimetriä.

Macan-mallit valmistetaan Porschen Leipzigin tehtaalla, jonne on rakennettu uusi tuotantolinja Macania varten. Valmistajan tiedotteen mukaan uudelta linjalta valmistuu 50 000 autoa vuodessa. Macanien toimitukset alkavat huhtikuussa. Suomen hinnat alkavat dieselin 82 000 eurosta, edullisempi bensa V6 kustantaa noin 92 000 ja huippumalli Turbon alkaen hinta on lähes 128 000 euroa.