Kuvaspesiaali: Tervetuloa ajoreissulle Texasin talveen – härski maski, näyttävä keula, muskelit takana…

Sininen taivas, aurinko porottaa, ja lämpömittari on jaksanut nousta 27:ään asteeseen. Ajossa BMW 228i Cabrio.

Tykkäsimme

puhuttelevasta ulkonäöstä

automaattivaihteistosta

ajettavuudesta

Emme tykänneet

moottoriäänissä saisi olla enemmän karismaa

hinta kirpaisee

painaa aika lailla

Tuore avonainen pikku-BMW istuu hyvin Austinin värikkääseen katukuvaan. Kuten coupén kohdalla, myös katoton Ykkönen on nyt Kakkonen. BMW:n numeropolitiikka on sinänsä selvä, mitä nyt Active Tourer sotkee vähän kuvioita.

Avo-Kakkonen on helppo tunnistaa BMW:ksi. Lähes härski maski, näyttävä ja pitkä keula, lyhyet etuylitykset, muskelit takana ja mikä tärkeintä – myös veto on takana. Ja vaikka keulapellin alla on "vain" neloskone, turbolla höystettynä se on juuri oikea valinta tähän autoon. Tehoa on riittävästi, ja kulutus pysyy kurissa.

Tyylikäs kangaskatto viikkautuu nätisti piiloon noin 20 sekunnissa, ja kattoa voi operoida taajamanopeuksissa. Tavaratilaa ei jää jäljelle liiaksi, mutta 280 litraa on vielä aivan kelvollinen luku. Ja ainahan on takapenkit…

​

Ajossa 228i Cabrio on herkku. Autossa istutaan alhaalla, ohjaus on tarkka, ja cruisaillessa 8-portainen automaatti toimii pehmeästi ja erittäin loogisesti. Kierrokset pysyvät lähes tyhjäkäynnin tuntumassa, auto rullaa erittäin kevyesti jo heti alhaalta väkevästi vääntävän moottorin ansiosta. Tähän koneeseen on niin helppo tykästyä, luonnetta löytyy paljon enemmän kuin 184-heppaisesta 220i:stä. Tarjolla on myös 220d, mutta diesel ei jotenkin istu avoautoiluun – ei, vaikka sekin on TwinPower-teknologiaa.

Päivä Teksasissa sujuu Kakkosen ratissa leppoisasti. Avoautoilussa on oma fiiliksensä, ja tällaisissa paikoissa näissä autoissa on myös järkeä. Päivällä katon voi nostaa suojaksi auringon porotukselta, ja auringon laskettua kuski voi laskea katon sekä kutsua pehmeän iltalämmön ja eloisat kaupungin äänet ohjaamoon.

BMW 228i Cabrio
Hinta alk. 44 103 € (220i), 54 678 € (228i)
Suomeen kevät 2015

Moottori 1 997 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 180 kW (245 hv) / 5 000–6 500 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 250–4 800  r/min
0-100 km/h 6,0 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 6,6 l/100 km
CO2-päästöt 154 g/km
Mitat pituus 4 432 mm, leveys 1 774 mm, korkeus 1 413 mm, akseliväli 2 690 mm, omamassa 1 630 kg
Tavaratila 280–335 l