Kotimaan ensituntuma: Uusi Hyundai i30 – pirteä yllättäjä

Eteläkorealainen autonvalmistaja Hyundai esitteli uuden i30:n suomalaiselle lehdistölle ja päästi raadin testaamaan autoa tositoimissa Premier Park -moottoriradalla Porvoossa. Uutukainen yllätti pirteillä pikkukoneillaan, suuntavakaudellaan ja kattavalla turvallisuuspaketillaan. Myös kotimaan hinnat julkistettiin.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hyundai i30:ä on myyty Euroopassa vuodesta 2008 lähtien kunnioikkaasti yli 800 000 kappaletta. Nyt esitelty uutuus on mallisarjan kolmannen sukupolven painos. Uuden mallin suurin muotoilullinen uudistus löytyy keulasta, missä vesiputousmainen ”Cascading Grille” -jäähdyttäjän säleikkö tulee olemaan jatkossa kaikkien Hyundai-mallien tunnuspiirre. Sen molemmin puolin on kaikissa malleissa LED-päiväajovalot.

i30:n ulkonäköön on lisätty urheilullisia piirteitä, mutta valmistaja on pitänyt tärkeänä pitää sisä- ja tavaratilat toiminnallisina ja väljinä. Tavaratila on 395 litran kokoinen ja se on laajennettavissa 1 301 litran vetoiseksi kun takaistuimet taitetaan eteen. Tavaratilan käyttökelpoisuutta lisäävät myös sen säädettävä välipohja sekä suksiluukku.

Uuden sukupolven i30:ssä on kuusi moottorivaihtoehtoa (kolme bensiini- ja kolme dieselmoottoria). Niin sanotussa ”hinnat alkaen” -vaihtoehdossa on vapaasti hengittävä 1,4-litrainen voimanlähde, joka kehittää 74 kW (100 hv). Taloudellisinta bensiinimoottoria etsivälle on tarjolla 1,0-litrainen turbomoottori (88 kW/120 hv), joka esiteltiin i20-mallin mukana keväällä 2015.

Uutena moottorina i30:een tulee saataville 1,4-litrainen turbo, joka kehittää 103 kW (140 hv) ja 242 Nm vääntömomentin. Moottorin yhteyteen voi valita 6-vaihteisen käsivalintaisen vaihteiston tai 7-vaihteisen kaksoiskytkinautomaatin.

i30 on saanut uudistuksen myötä myös uuden alustan. Sähkötehosteinen ohjaus on kymmenen prosenttia aiempaa suorempi ja se reagoi 15 millisekuntia nopeammin kuin ennen. Uuteen alustarakenteeseen kuuluvat myös osana aiempaa suuremmat levyjarrut edessä.

Malliuudistuksen myötä Hyundai panostaa i30:n turvallisuuteen vaikuttavasti. Classic-perusvarustetasossa ovat mukana muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti- ja avustin sekä törmäysvaroitin. Malliston huipulla Style-varustetasossa on lisäksi kaistanvaihtoavustin, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä sekä nopeusrajoituksen tunnistusjärjestelmä.

Uuden Hyundai i30:n myynti on juuri alkanut Suomessa. Auton hinnat alkavat 19 390 eurosta, jolloin itselleen saa 1,4-litraisella vapaasti hengittävällä bensiinimoottorilla varustetun 5-ovisen uutuuden.

Kuvat: Mia Pelttari

Lue myös:
Ensituntuma: Hyundai i30 – tärkeä uutuus yllättää
Koeajossa Hyundain haaste Golfille – tasaisen varma suorittaja​​​​​​​