Kohta sitä taas saa – farkku-Fiateja meinaan

Tietoa uudesta Fiatista saadaan suorastaan Tipoittain…

Tykkäsimme

selkeästä ohjaamosta

hyvistä tiloista

mukavasta jousituksesta

alhaisesta omamassasta

Emme tykänneet

penkeissä niukasti sivuttaistukea

moottorit eivät aivan moderneja ominaisuuksiltaan

ohjaamossa melko runsaasti kovaa muovia

Suomeen loppuvuodesta 2016
Hinta ei vielä tiedossa

 

Autoileva maailma on muuttunut vuosien saatossa kovin arvokkaaksi, kaikki kun haluavat tarjota asiakkailleen vain premiumia. Tämä on tietysti ihan kiva, mutta samalla uusien hienojen varusteiden sekä siloitellun laatuvaikutelman ansiosta uusien autojen hinnat ovat olleet myös nousussa – ja samalla edullista perusautoa etsivien vaihtoehdot ovat käyneet melko vähiin.

Kun myös Skodat ovat tätä nykyä melko yleviä, perusauton kunniaa puolustaa oikeastaan vain Dacia. Näin ollen kysyntää tilavalle perusfarkulle luulisi olevan. Ja tähän Fiat tähtää Tipolla. Hinnat alkaen versiot ovat melko karsittuja, eikä viimeisimpiä trendiherkkuja – kuten lämmitettävää rattia tai hierovia istuimia – ole tarjolla laisinkaan.

Herkuttelun sijaan Fiatin vahvuudet löytyvät hyvistä tiloista niin matkustajille kuin tavaroillekin: Tipo tarjoaa farmarina paljon autoa kohtuullisella sijoituksella. Ja toki Tipokin tarjoaa kaiken tarvittavan, kojelaudastakin löytyy esimerkiksi yhteyksiä varten 5,5-tuumainen kosketusnäyttö.

Fiatin asemointi Tipolle näkyy myös moottorivalikoimassa, sporttiversioita ei ole tyrkyllä. Valmistusohjelmassa on neljä moottoriversioita, 1,4-litrainen bensaturbo kahdella tehoasteella tai diesel joko 1,3- tai 1,6-litraisena. Tehokkain bensaversio ja diesel tarjoavat kuskin kaasujalan alle 120 heppaa. Miedommat versiot liikkuvat 95 hevosen voimin.

On mielenkiintoista nähdä, miten Tipo onnistuu. Punton poistuttua kaupoista tarjolla on ollut oikeastaan vain elämäntapa-auto 500 sekä sekä “maasto”versio 500X sekä aina vitsikäs Panda. Ennen vanhaan Fiat oli kovahko luu myös perheautoluokassa, ja se tarjosi tunnetusti paljon autoa vähällä rahalla. Nyt mitataan se, onko tuollaiselle tuotteelle yhä kysyntää.

MIKÄ Perus-Fiat perheen tarpeeseen, ei mikään elämäntapa-auto Viissatasen tai edes 500X:n tyyliin, vaikka se jakaakin jälkimmäisen kanssa saman pohjalevyn.

KENELLE Tipo tulee myyntiin kolmena koriversiona, ja näistä farmari saavuttanee Suomessa suurimman suosion. Se on monen perheen arjessa se kätevin korimalli.

AJETTAVUUS Tipo ei houkuttele ohjauksellaan kuljettajaa suuriin ajoseikkailuihin, mutta ei ohjausta huonoksikaan voi haukkua. Ohjaus on ainoastaan turhan kevyt – italialaiseen tyyliin. Plussaa tulee alhaisesta melutasosta sekä mukavasta jousituksesta.

SUORITUSKYKY Fiat on onnistunut pitämään Tipon painon kurissa, joka näkyy huoltamolla käydessä. Pienestä painosta on myös etua siinä, että kohtuullisen rivakkaan liikkumiseen ei tarvita ylettömästi tehoa. Fiatin tuttu 1,4-litrainen bensaturbo riittää mainiosti, joskin tehoa on tarjolla enimmilläänkin vain 120 heppaa. Hieman ripeämpi liikkuminen vaatii tosin moottorin kierrättämistä hieman ylemmäs kuin mihin tämän kokoisilla bensaturboilla on totuttu.

TILAT Ohjaamo on selkeä, eikä laatuvaikutelmassa sinänsä ole mitään vikaa. Kromeluuria on vain vähemmän kuin joissain kilpailijoissa. Ergonomia on italialaiseksi autoksi yllättävän hyvä, ja takapenkillä matkustaa jopa kolme aikuista. 550-litrainen tavaratila riittänee useimpien tarpeisiin. Farkun etu on luonnollisesti sedania parempi lastattavuus.

MALLISTO Tipon myynti Suomessa alkaa 4,53 metriä pitkällä sedanilla nyt kesällä, mutta 4,37 metriä pitkä viistoperä ja muutaman sentin sedania kookkaampi farmari saapunevat nekin Suomeen piakkoin kesän jälkeen. Suomen farmarimallisto ja varusteversiot selvinnevät myöhemmin. Farmaria valmistetaan neljällä moottorivaihtoehdolla. Bensakone on 1,4-litrainen turbo, josta on sekä 95- että 120-hevosvoimainen versio. Diesel on joko 1,3- (95 hv) tai 1,6-litrainen (120 hv). Bensakoneet ovat aina 6-portaisia manuaaleja, kun pikkudiesel tulee 5-vaihteisella käsiaskilla ja isompi diesel kuusivaihteisena. Automaatin saa ainoastaan isomman dieselin yhteyteen.

Fiat Tipo SW 1.4 T-Jet 120 hv
Moottori 1 368 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 88 kW (120 hv) / 5 000 r/min
Vääntö 200 Nm / 1 740 r/min
0-100 km/h 11,2 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 6,0 l/100 km
CO2-päästöt 139 g/km
Mitat Pituus 4 571 mm, leveys 1 792 mm, korkeus 1 512 mm, akseliväli 2 636 mm
Tyhjäpaino 1 310 kg
Tavaratila 550 l

comments powered by Disqus