Koeajossa Volkswagenin sähköinen houkutus

Pistokehybrideissä on paljon hyvää etenkin paperilla. Passatin sähköä hyödyntävä versio osoittautuu järkeväksi ja taloudelliseksi myös arkiajossa.

Tykkäsimme

Suorituskyvystä

Tiloista

Emme tykänneet

Vaihteiston toiminnasta liikkeellelähdöissä

Polttomoottorin karkeasta äänestä

Hinta alkaen 49 292 €
Koeajoauto 57 543 €

Toistetaan sama asia jälleen kerran: pistokehybridit ja sähköautot ovat kovassa huudossa. Suomen päästöperusteisessa autoverotuksessa sähköä hyödyntävät autot saavat etua, vaikka kalliimman tekniikan vuoksi ne eivät kokonaishinnaltaan olekaan erityisen edullisia. Isojen perheautojen kuten Passatin luokassa hybridimalli on kuitenkin hinnaltaan varsin lähellä hyvin varusteltuja polttomoottorimalleja.

Volkswagenin sähköä hyödyntävä hybridimallisto täydentyi keväällä Passatin GTE-versioilla. Voimalinja perustuu samaan tekniikkaan kuin Golf GTE:ssä. Polttomoottorina siis toimii 1,4-litrainen bensaturbo, sähkömoottori sijaitsee vaihteiston kuorien sisällä ja voima välitetään eteenpäin kuusiportaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta.

Kokonaisuudessaan sähkötekniikka on paketoitu hyvin tyylikkäästi. Ainoastaan tavaratilassa on jouduttu tekemään pieni kompromissi, ja välilattiaa ei pysty laskemaan eikä sen alta löydy piilossa olevaa säilytystilaa. Tärkeämpää kuitenkin on se, että takapenkit kaadettuna laajennetussa tilassa ei ole ylimääräisiä kynnyksiä, joten käytettävyys on samalla tasolla sisarmallien kanssa.

Arkikäytössä ainoa ero pelkällä polttomoottorilla varustettuihin malleihin on latauksen vaatimat toimenpiteet. Täyteen ladattuna autolla pystyy käytännössä ajamaan pelkällä sähköllä noin 30 kilometriä, mikä riittänee useimpien työmatka-ajaan. Aktiivisesti autoa lataavalla on tämän myötä oikeasta varsin suuri säästöpotentiaali polttoainekustannuksissa. Ulkoisesti GTE-mallin tunnistaa helmasta löytyvistä päiväajovaloista sekä sinisistä yksityiskohdista.

Akuston varauksen laskettua riittävän alhaiseksi pellin alla herää 1,4-litrainen bensaturbo. Polttomoottori vetää suoraa, ja tuottaa akustoille virtaa. Paras suorituskyky saavutetaan GTE-ajotilassa molempien moottoreiden yhteistyöllä. Varsinaiseksi sportiksi autoa ei kannata nimittää, mutta suorituskyky on vaivaton.

Kokonaisuutena Passat GTE tarjoaa erittäin mielenkiintoisen vaihtoehdon perheautoluokkaan. Ainoat kauneusvirheet ovat hieman kulmikkaasti etenkin pelkällä sähkökäytöllä toimiva kaksoiskytkinvaihteisto, ja sähkökäytön jälkeen hiljaisuuden rikkova hieman karkean kuuloinen bensamoottori.

  • GTE-mallin erottaa päiväajovaloista
  • Myös jarrusatulat ovat siniset

MIKÄ Passatin ensimmäinen sähköistetty versio.

KENELLE Hybridi-Passat on houkutteleva vaihtoehto moneen käyttötarkoitukseen etenkin hiilidioksidirajoja vilisevässä työsuhdeautoilussa.

AJETTAVUUS Volkswagen edustaa perinteistä ja helposti lähestyttävää linjaa kuten yleensäkin. Muihin Passat-malleihin verrattuna aavistuksen suurempi omamassa tuntuu korin laajempina liikkeinä, mutta tämä ei juurikaan vaikuta normaalissa liikenteessä. Ajotiloja voi vaihtaa tilanteen mukaan monien nykyautojen tapaan. Säädöt vaikuttavat muun muassa kaasun vasteeseen, ohjaukseen sekä alustaan.

SUORITUSKYKY Mallimerkinnästäkin löytyvä GT-viittaa Volkswagenin mallistossa aavistuksen sporttiseen suuntaan. GTE onkin malliston toiseksi tehokkain vaihtoehto. 218 hevosvoiman ja 400 newtonmetrin turvin perheauto liikahtaa varsin iloisesti. Myös pelkällä sähkökäytöllä suorituskyky riittää rauhalliseen arkiajoon.

TILAT Passat on tunnetusti tilava perheauto. Hybridijärjestelmän akut nipistävät pienen osan tavaratilasta, mutta käytettävyys ei juurikaan heikkene tämän seurauksena.

MALLISTO GTE on saatavana sekä sedanina että nyt ajettuna farmarina. GTE:n varustelu on jo vakiona varsin kattava, minkä lisäksi lisävarusteet ovat matalan CO2-lukeman ansiosta sisarmalleja edullisempia.

Volkswagen Passat Variant GTE
Polttomoottori
1 395 cm3, R4 turbo
Teho 115 kW (156 hv) / 5 000-6 000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 500-3 500 r/min
Sähkömoottori
Teho
85 kW (115 hv)
Vääntö 400 Nm
Yhteisteho 160 kW (218 hv)
Yhteisvääntö 400 Nm
Akkukapasiteetti 9,9 kWh
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 7,6 s
Huippunopeus 225 km/h
EU-kulutus 1,6 l/100 km
CO2-päästöt 37 g/km
Mitat Pituus 4 767 mm, leveys 1 832 mm, korkeus 1 477 mm, akseliväli 2 791 mm
Omamassa 1 735 kg
Tavaratila 483-1 613 l

  • Digitaalinen mittaristo tarjoaa paljon informaatiota
  • Keskikonsolista löytyy ajotilavalitsimet
  • Siniset yksityiskohdat jatkuvat myös sisätiloissa
  • Erikoiskohteista löytyy myös latauspaikat
  • Halutut latausajat voi ohjelmoida autoon etukäteen, jolloin auto täyteen ladattu ja lämmitetty/ilmastoitu ilmoitettuna aikana

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus