Koeajossa uusi Nissan GT-R – urheiluautojen outo lintu

Nissan GT-R on legendaarinen urheiluauto, mutta samalla se on erikoisuus muiden urheiluautojen joukossa. Se ei vähennä auton vetovoimaa – päinvastoin. Vuoden 2016 Nissan GT-R on tehty mukavuuden ehdoilla.

Tykkäsimme

hinta-suorituskyky-suhteesta

parantuneesta mukavuudesta

selkeytyneestä ohjaamosta

kunnollisesta tavaratilasta

Emme tykänneet

kaksoiskytkinautomaatissa vain 6 pykälää

tarjolla ei kaikkia uusimpia varusteita

vaisuista moottori- ja pakoäänistä

kulutuksesta

Moni on mennyt varmasti jo sekaisin laskuissa, kuinka monta kertaa Nissan GT-R:ää on päivitetty sen lähes 10-vuotisen elinkaaren aikana. Nyt tuoreimmassa päivityksessä japanilaiset ovat keskittyneet ennen kaikkea auton mukavuuden ja ylellisyyden parantamiseen. Jep. Kuulostaa oudolta, kun GT-R on kuitenkin ollut ennen kaikkea ja ensisijaisesti ajajan auto, jossa on keskitetty hyvään ja kohtuullisella sijoitetuksella kiinni päästävään suorituskykyyn.

Okei, toki myös tehoa lisättiin faceliftissä 20 hepalla 570 hevosvoimaan. Myös vääntöä tuli ripaus lisää. Kaikki teho ja voima välitetään asfalttiin tuttuun tapaan kaikkien neljän pyörän avustuksella.

Jo ensimetreillä on selvää, että auton jousitus on selvästi mukavampi kuin ennen, etenkin kun napista on valittu säädettävän iskunvaimennuksen mukavin asento. Terävät saumat iskevät 20-tuumaisten renkaiden kautta yhä hieman läpi ohjaamoon, mutta muuten GT-R kulkee selvästi tasaisemmin kuin ennen. Nypytys on vähentynyt. Kuusiportaisen kaksoiskytkinautomaatin toimintaa on hierottu sitäkin mukavampaan suuntaa.

Matkustusmukavuutta ja samalla myös urheilullista fiilistä parantaa muutamalla prosentilla jäykentynyt kori. Parantunut äänenvaimennus otetaan sekin ilolla vastaan – ääniä vaimennetaan jopa Bosen toimesta elektronisesti vastamelukuulokkeiden tapaan. Aivan kaikkea ei ole sentään haluttu vaimentaa, vaihteiston toiminnan kuulee edelleen auton sisälle, ja se luo mukavan mekaanisen fiiliksen muuten melko digitaaliseen maailmaan.

Kovaa ja halvan oloista muovia on ohjaamossa edelleen hieman liikaa, mutta muuten fiilis on pehmeänmukavilla nahkajakkaroilla istuttaessa kohdallaan. Oven kyynärnojissa ja keskikonsolissa on edeltäjää pehmeämpää nahkaa. Tämä on nykypäivää.

Arkielämään kuuluvat nykyään paitsi älypuhelimet, myös autojen moneen taipuvat monitoiminäytöt. GT-R:n kosketusnäyttö on nyt 8-tuumainen, mutta sen grafiikka on edelleen vanhahtava – etenkin saksalaiskilpailijoihin verrattuna. Kojelaudassa on onneksi nyt selvästi vähemmän nappeja kuin ennen, kokonaisuutta voi kutsua jo lähes selkeäksi. Ratissa on sen sijaan valitettavasti vielä nappuloita vaikka muille jakaa. No, askel kerrallaan…

Kaikista uudistuksista huolimatta GT-R on yhä erikoisuus. GT-R on aina ollut auto, joka on jakanut mielipiteitä, mutta uusimmilla muutoksilla se ottanee pienen askeleen valtavirran suuntaan. GT-R:n suorituskyky ja nopeus radalla kuin radalla ovat ennallaan, ja tällä puhutellaan ensisijaisesti suorituskykyä ratapäiville janoavia. Kaikille ratapäivät eivät ole kuitenkaan autossa se tärkein juttu, joten GT-R:n parantunut mukavuus tekee siitä helpommin lähestyttävän näille asiakkaille. Valitettavasti vain varustelistalta puuttuu yhä esimerkiksi sellainen mukavuusvaruste kuin mukautuva vakionopeudensäädin. Kaistavahtia kukaan sen sijaan tuskin GT-R:äänsä kaipaa.

Teknisten ja mukavuuspainotteisten muutosten lisäksi Nissan on hionut myös GT-R:n aerodynamiikkaa – ja tietysti ajamisen tehokkuuden ehdoilla. Maskissa on uutta muotoa parantamassa hapen kulkua moottorille. Myös konepelti on uusi ja entistä jäykempi. Samaan sarjaan kuuluu nyt vakiona oleva titaaninen pakosarja, joka muuttaa hieman auton äänimaailmaa: ei kuitenkaan niin paljon, että GT-R:n soundit edelleenkään mitenkään superseksikkäät olisivat.

Ulkoisista ja eivät suoraan auton suorituskykyyn vaikuttavista muutoksista erottuvimmat ovat keulaan tulleet uudet puskurit sekä uudet päiväajovalot.

Lue myös: Kerran elämässä koeajo – uusittu Nissan GT-R Span radalla

Nissan GT-R
Moottori 3 799 cm3, tuplaturbo-V6
Teho 419 kW (570 hv) / 6 800 r/min
Vääntö 637 Nm / 3 300-5 800 r/min
0-100 km/h n. 2,7 s
Huippunopeus 315 km/h
EU-kulutus 11,9 l/100 km
CO2-päästöt 275 g/km
Mitat Pituus 4 710 mm, leveys 1 895 mm, korkeus 1 370 mm, akseliväli 2 780 mm
Tyhjäpaino 1 752 kg
Tavaratila 315 l

Kuvat: Vesa Eskola

 

comments powered by Disqus