Koeajossa uusi hinnat alkaen Porsche

Cayman kävi läpi saman kauneusleikkauksen kuin Boxster sitä ennen. Myös moottorivalikoima on nyt sama – eli liikkuminen hoituu nelisylinteristen voimaloiden työntämänä.

Tykkäsimme

ohjauksesta

parantuneesta mukavuudesta

moottorin luonteesta yläkierroksilla

parantuneesta Infotainment-järjestelmästä

Emme tykänneet

koneen äänimaailma aavistuksen tylsempi kuin ennen

Suomeen syksy 2016
Hinta alk. 76 237 €

Porsche-malliston uusi hinnat alkaen versio eli manuaalivaihteinen perus-Cayman kulkee nyt 718 Boxsterin tavoin kaksilitraisen ja nelisylinterisen moottorin voimin. Autosta pyydetään 76 238 euroa. Hintapyyntiä voi pitää varsin kohtuullisena, sillä sylintereiden vähentämisestä huolimatta tehoa on tarjolla nyt 25 heppaa enemmän kuin vanhasta 2,7-litraisesta kuutosesta.

Turbonelonen starttaa pirteästi tulille, ja koneen ääneen tottuminen vaatii aikansa. Etenkin tyhjäkäynnin tuntumassa moottorin kurnutuksessa on jotain samaa kuin vanhassa Kuplassa. Kone ei myöskään käy kovin tasaisesti, se ravisuttaa autoa aina välillä.

Tästä pääsee onneksi eroon vaihtamalla esiasetuksista päälle sporttisemman moodin. Moottorin äänimaailma muuttuu myös aavistuksen paremmaksi – ainakin testiautossa olleiden sporttiputkien myötä.

Moottorin ääni tyhjäkäynnin tuntumassa on tietysti loppupeleissä melko triviaali seikka, sillä ei kukaan osta Porsche käyttääkseen sitä vain paikoillaan. Siis liikkeelle.

Manuaalin vaihteenvalitsimen liikuttelu vaatii päättäväisyyttä ja vähän voimaa, mutta kepin liikkeet ovat lyhyitä ja erittäin täsmällisiä. Nelosturbo vastaa nöyrästi kaasupolkimen painalluksiin, mutta meno on yllättävän hillittyä. Kone on kahdella ensimmäisellä vaihteella hieman hengetön ala-alueella, vasta kierroksien nostaminen yli 2 000 lukemaan herättää voimalan henkiin.

Kaasua määrätietoisesti painamalla moottorista löytyy myös upeasti ylimääräistä potkua 4 000 kierroksen kohdalla. Koneelle on haluttu antaa selvästikin hieman vapaasti hengittävän moottorin ominaisuuksia – ja myös turboviive on haluttu vähentää minimiin. Samalla Caymanille on syntynyt varsin kaksijakoinen luonne.

Rauhallisesti ajettaessa Cayman on erittäin sivistynyt ja rauhallinen, mutta kierroksia nostettaessa siitä löytyy villimpi puoli, joka haluaa edetä nopeassa tahdissa mutkasta toiseen ja joka reagoi todella ärhäkkäästi kaasuun.

Myös kello vahvistaa tämän villin luonteen olemassaolon: pyrähdys satasen vauhtiin kestää 5,1 sekuntia. Tätä helpottaa myös moottorin edistyksellinen ja varsin monimutkainen konstruktio, jonka avulla ahtopainetta pidetään yllä turbopotkun maksimoimiseksi ilman turhauttavaa turboviivettä.

Ja mitä isompi vaihde on silmässä, sen ripeämmin kone tuntuu vastaavaan kuskin kaasujalan kutsuihin – ja sitä vähemmän kone kuulostaa enää VW-moottorilta. Ei koneen äänimaailma missään vaiheessa yllä kuutosen soundeihin, mutta äänissä on oma monipuolinen magiikkansa. Plussaa myös siitä, että kone kuulostaa täysin omanlaiseltaan – vastaavaa sinfoniaa ei löydy yhdestäkään toisesta neloskoneesta.

Ajokokemukseen turbolla on myös suuri vaikutus siinä, että kone kehittää voimaa 380 Newtonmetriä kierrosalueella 1 950-4 500. Tämä sopii myös laiskottelijoille, sillä vaihdekepin siirrot vähenevät. Mutkiin voi iskeä huoletta sisään pykälää isompaa vaihdetta kuin mitä kuutoskoneisissa Kaimaaneissa. Ja kun auton takapäätä on vielä parannettu, tuntuu ohjaus aavistukseen tarkemmalta, ja myös pitoa tuntuu olevan myös enemmän. Meno on nopean ja tarkan ohjauksen ansiosta todella maittavaa. Kokemus korostuu vielä mukautuvan iskunvaimennuksen ja 20-tuumaisten renkaiden avulla.

Muista uudistuksista mainittakoon vielä parantunut Infotainment-järjestelmä, fiksuksi muuttunut vakionopeudensäädin, valinnaiset LED-ajovalot sekä uudet turvajärjestelmät.

Uuden moottorin myötä 918 Caymanin ja 911 Carreran välinen ero kasvoi piirun verran suuremmaksi, mutta samalla myös Cayman muuttui aavistuksen verran paremmaksi moniosaajaksi. Ilahduttavaa on etenkin se, miten terävältä sen meno maistuu autosta kaikki ulosmitattaessa.

Porsche 718 Cayman
Moottori 1 998 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 220 kW (300 hv) / 6 500 r/min
Vääntö 380 Nm / 1 950-4 500 r/min
0-100 km/h 5,1 s
Huippunopeus 275 km/h
EU-kulutus 7,4 l/100 km
CO2-päästöt 170 g/km
Mitat Pituus 4 379 mm, leveys 1 801 mm, korkeus 1 286 mm, akseliväli 2 475 mm
Tyhjäpaino 1 335 kg
Tavaratila 150+275 l

comments powered by Disqus