Kotimaan koeajossa uusi Dacia Duster – se järkevämpi katumaasturi

Dacia Dusterin toinen sukupolvi esiteltiin loppuvuodesta 2017. Pääsimme tutustumaan uutuuteen kotimaan talvisessa maisemassa.

Tykkäsimme

Varustelusta

Alustan toiminnasta

Emme tykänneet

Istuimien tuesta

Vaihteiston epämääräisyydestä

Hinta alkaen 15 399 €
Koeajoauto 24 006 €

Renaultin brädin alle kuuluva Dacia rantautui Suomeen noin kymmenen vuotta sitten. Tämän jälkeen autoja on myyty meidän markkinoilla noin 10 000, josta noin vuonna 2010 esitelty Duster on napannut noin 5 400 kappaletta. Lähes kaksi kolmasosaa Dustereista on myyty nelivetoisina, mikä on kiitettävän korkea lukema tämän luokan katumaastureissa.

Dacia on brändätty alusta alkaen edulliseksi automerkiksi. Etenkin Suomen markkinoiden alkuvuosina merkki tarjosi varsin jopa karuaj autoja, mutta tämä näkyi myös huomattavan edullisessa hinnassa. Viime vuosina sekä tekniikkaa että varustelua on päivitetty merkittävästi modernimpaan suuntaan, eikä ero muihin nykyautoihin ole enää läheskään niin suuri.

Toisen sukupolven Duster näyttää ensivilkaisulla hyvin pitkälti samalta kuin edeltäjänsä. Tätä tukee myös pääasiassa samoina säilyneet mitat. Tämä sen vuoksi, että asiakkaat ovat pitäneet autoa juuri sopivan kokoisena. Rinnakkain tarkasteltuna eroja kuitenkin alkaa löytyä. Toinen sukupolvi on tarkemmin viimeistelty ja korin pokkaukset tekevät ulkonäöstä edeltäjäänsä muhkeamman. Suurin ero löytyy auton takaosasta, jossa valot ovat saaneet täysin uuden ilmeen.

Myös ohjaamoa on päivitetty isolla kädellä. Dusterin tullessa Suomen markkinoille autossa ei välttämättä ollut ilmastointia eikä radiota, ajonvakautuksesta puhumattakaan. Nämä toki tulivat vuosien mittaan tarjolla jo edelliseen korimalliin, mutta tunnelma on huomattavasti sivistyneempi. Nyt Prestige-tasolta autosta löytyy muun muassa vakiona keskikonsolista 7-tuumainen kosketusnäyttöjärjestelmä navigoinnilla ja peruutuskameralla. Edellisen silminnähden halpa ilme on poissa, ja myös työn jälki on huomattavasti edeltäjäänsä parempaa.

Duster tuntuu myös ratin takana laadukkaammalta kokonaisuudelta, ja pääpiirteiltään asiat toimivat. Suurimman vaikutuksen tekee alustan toiminta, joka tarjoilee heikkokuntoisellakin päällysteellä nykypäivän autojen joukossa kiitettävän mukavuuden. Mukavuuden lisäksi Dusterin maasto-ominaisuuksia ei sovi sivuuttaa. Reilu maavara ja riittävät lähestymis- ja jättökulmat mahdollistavat monia katumaastureita huolettomamman etenemisen maaston puolella. Haastavissa paikoissa ajamista helpottaa myös neljällä kameralla toteutettu MultiView-kamerajärjestelmä, minkä avulla pystyy katselemaan haluamaansa suuntaan auton ympärille. 

Dacia Duster ihastuttaa rehellisyydellään. Se on suorastaan sympaattinen ja keskimääräistä maastokykyisempi ilmestys jatkuvasti yleistyvien katumaasturien joukossa. Vielä kun huomioi ominaisuuksiin ja varusteluun nähden edullisen hinnan, on kyseessä varsin oivallinen kokonaisuus.

MIKÄ Toisen sukupolven Dacian kompakti katumaasturi Duster.

KENELLE Enemmän ominaisuuksia kuin brändiä arvostavalla nelivetokuskille.

AJETTAVUUS Edeltäjäänsä verrattuna Duster on ottanut ison harppauksen eteenpäin myös ajettavuuden suhteen. Mukavuuden ohella myös ajamisen tarkkuus on parantunut, ja aiempaa nopeampi ohjaus helpottaa työskentelyä. Edelleenkin nopeissa tilanteissa ohjauspyörää saa pyöritellä kuitenkin ahkerasti.

SUORITUSKYKY Voimanlähteenä toimiva Renaulteista tuttu 1,2-litrainen bensaturbo tarjoaa riittävän vaivattoman etenemisen. 6-portainen manuaalivaihteisto voisi olla toiminnaltaan täsmällisempi, mutta nytkin hoitaa asiansa. Ykkösvaihde on välitetty riittävän lyhyeksi maastoajoa ajatellen, ja ennallaan 210 millissä pysynyt maavara yhdessä kiitettävien lähestymis- (30°) ja jättökulmien (33°) ansiosta takaa hyvin etenemiskyvyn myös maaston puolella. Tätä auttaa myös mahdollisuus pakottaa neliveto jakamaan voimaa tasaisesti sekä eteen että taakse. Tämä valinta tosin kytkeytyy pois päältä nopeuden saavuttaessa 80 km/h, minkä jälkeen järjestelmä jakaa voimaa automaattisesti tarpeen mukaan.

TILAT Sisätilojen suhteen etenkin laatuvaikutelmassa on otettu harppaus eteenpäin. Ohjaamon paneelit ovat edelleen pääasiassa kovaa muovia, mutta viimeistelyn laadussa ei ole valittamista. Kuljettajan paikalla ajoasennon saa kohtuullisen hyvin kohdalleen, mutta etenkin reisitukea toivoisi hieman lisää. Ergonomian kannalta vaihdekeppi jää varsin alas. Takapenkillä on luokassaan normaalit tilat, mutta reisitukea sielläkin saisi olla aikuiselle enemmän. Tavaratila on hyvän kokonainen ja selkeän mallinen.

MALLISTO Perusmallin pellin alta löytyy edelleen vapaasti hengittävä 1,6-litrainen bensakone (115 hv), joka on aina etuvetoinen ja manuaalivaihteinen. Bensaturbo on tarjolla sekä etu- että nelivetona ja hintaeroa näillä on 3 000 euroa. 110-hevosvoimainen diesel on tarjolla myös etu- ja nelivetoisena, minkä lisäksi etuveto on tarjolla automaattivaihteistolla. Varusteversiot ovat Access, Essential, Comfort ja Prestige. Näistä viimeinen pitää sisällään lähes kaiken tarpeellisen. Kallein variaatio autosta kaikilla tarjolla olevilla tehdasvarusteilla kustantaa juuri yli 25 000 euroa.

Dacia Duster TCe 125 4×4 Prestige
Polttomoottori
1 197 cm3, R4 turbo
Teho 92 kW (125 hv) / 5 300 r/min
Vääntö 205 Nm / 2 300 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 11,0 s
Huippunopeus 179 km/h
EU-kulutus 6,4 l/100 km
CO2-päästöt 145 g/km
Mitat Pituus 4 341 mm, leveys 1 804 mm, korkeus 1 682 mm, akseliväli 2 676 mm
Omamassa 1 392 kg
Perävaunumassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 411-1 444 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajossa Dacia Lodgy Stepway – edullista tilaa maastohenkisesti maustettuna