Koeajossa Toyotan päitä kääntävä hybridi-crossover

Nyt on alla Toyota, jota on vaikea laittaa mihinkään valmiiseen lokerikkoon. Ja juuri se tekee C-HR:stä niin kiehtovan.

Tykkäsimme

rohkeasta ulkonäöstä

persoonallisesta ohjaamosta

riittävän kokoisesta tavaratilasta

jousituksesta ja tukevasta ajettavuudesta

Emme tykänneet

CVT-vaihteisto huudattaa moottoria

niukoista takajalkatiloista

Suomeen joulukuu 2016
Hinta alk. 26 492 €

Maailma olisi aika tylsä paikka, jos kaikki pelaisivat varman päälle, eikä mikään jakaisi mielipiteitä. Toyota haastaa C-HR:llä kaikki ne, jotka ajattelevat kaikkien Toyota-kuskien ajavan hattu päässä.

Muotoilun merkitys on korostunut vuosi vuodelta uusissa autoissa; massateollisuus yrittää tarjota asiakkailleen yhä räätälöidympiä kokemuksia. Perusautoille riittää toki aina kysyntää, mutta yhä suurempi osa autoilijoista haluaa kokea omistavansa jotain yksilöllistä – jotain joka korostaa heidän persoonaansa sekä viestii tästä erilaisuudesta myös muille.

Siksi myös Toyota haluaa tarjota asiakkailleen jotain erilaista. Tai oikeammin Toyota haluaa tarjota jotain erilaista, jotta se saa uusia asiakkaita.

C-HR on monella tapaa erikoinen tuote. Sen keulassa on riittävästi sukunäköä muihin Toyotoihin, mutta muutoin muotoihin on haettu rohkeasti erilaisuutta. Perän ilmeessä on nähtävissä hieman hondamaisia piirteitä, mutta kokonaisuus on kuitenkin jotenkin toyotamainen. C-HR ei ole niin radikaalisti erilainen, ettei se istuisi enää lainkaan Toyota-mallistoon.

Auton tekniikka pohjautuu Toyotan tuorelle mukautuvalle pohjalevylle, jolle myös uusin Prius on kasattu. Tarjolla on kaksi moottoriversiota: 1,2-litrainen bensaturbo sekä Priuksesta tuttu hybridivoimalinja. Maahantuoja uskoo 70 prosenttia C-HR:n ostajasta päätyvän hybridiin.

Toyota on myynyt C-HR:ää jo ennakkoon, ja sieltä saatu tieto on mielenkiintoista luettavaa. C-HR:n ostajat haluavat paitsi rohkeammin muotoillun auton, he ovat myös valmiita panostamaan varusteisiin. C-HR:stä on neljä varustetasoa, ja ennakkomyynnistä 30 prosenttia on ollut parhaalla varustetasolla ja 27 prosenttia toiseksi parhaalla varustelulla. Ero vastaavasti varustettujen Aurisien myyntiin on radikaali.

Toyota on tarjonnut ennenkin valtavirrasta poikkeavia tuotteita (iQ, Urban Cruiser), mutta ne eivät ole olleet varsinaisia menestyksiä. Perinteiset Toyotan ostajat ovat vierastaneet niitä, ja vastaavasti ne eivät ole houkutelleet riittävästi yleensä muita merkkejä kuin Toyotia katselevia asiakkaita.

Toyota haastaa C-HR:llä kaikki ne, jotka ajattelevat kaikkien Toyota-kuskien ajavan hattu päässä.

C-HR:llä on eväät menestyä paremmin. Yksi Toyotien Akilleen kantapäitä on ollut niiden ajettavuus sekä pintakova jousitus. C-HR on selvästi eri maata kuin aikaisemmat Toyotat. Sen alakerta on kunnossa ja myös ohjaus on ihan ok. Auton hienosäädöstä ovat vastanneet Toyotan eurooppalaiset insinöörit, jotka ovat hioneet autoon eurooppalaisempaa ajotuntumaa.

Kaiken kaikkiaan C-HR on virkistävä tapaus. Se myös osoittaa sen, ettei Toyota sittenkään ole hylkäämässä Eurooppaa, jossa sen jalansija ei ole mitenkään suuri Aasiaan ja Yhdysvaltoihin verrattuna. C-HR on ensisijaisesti Eurooppaan tarkoitettu tuote, jonka piti alunperin tulla myös myyntiin pelkästään Euroopassa. Auton ympäri maailmaa saaman positiivisen palautteen ansiosta, myynti alkaa nyt kuitenkin myös muilla mantereilla. Jokohan myös japanilaiset vihdoinkin ymmärtäisivät sen, että Eurooppa on maailman haastavin markkina-alue… Jos Eurooppaan kehitetty auto myy hyvin täällä, sitä on helppo myydä myös muualla. Toisin päin homma ei välttämättä toimi.

MIKÄ Toyotan villin näköinen 4,36 metriä pitkä kompakti crossover, jossa on hyvin coupemainen takapää ja maasturimainen alakerta. Teknisesti se on melko yhtäläinen uusimman sukupolven Toyota Priuksen kanssa.

KENELLE Niille, joita C-HR:n muodot puhuttavat ja jotka arvostavat yleensäkin muotoilua sekä haluavat viestiä autollaan poikkeavansa valtavirrasta. Tämä Toyota ostetaan tunteella, ei järjellä. Toyota odottaa, että C-HR:n ostajista aika harva on perinteinen Toyota-kuski, joten C-HR:llä halutaan kaapata markkinaosuuksia kilpailijoiden leireistä. C-HR:lle on myös vaikea nimetä yhtään suoraa kilpailijaa. Kia Niro on näistä ehkä kokonaisuutena lähimpänä, joskin C-HR kilpailee myös sitä pienemmän Nissan Juken kanssa.

AJETTAVUUS C-HR istuu tukevasti tiessä, ja sen painopiste on saatu crossoveriksi kohtalaisen alas. Kori kallistelee toki mutkissa, muttei mitenkään häiritsevästi. Jousitus on myös onnistunut; samanaikaisesti sekä riittävän jämäkkä että tarpeeksi mukava. Ohjauksessa on mukavasti vastetta ja tuntoa. CH-R on myös sinänsä riittävän hiljainen, mutta CVT-vaihteisto huudattaa konetta kiihdytyksissä ikävästi: eikä moottori todellakaan murise vaan pikemminkin ulisee.

SUORITUSKYKY Konepellin alta löytyvä voima ei oikein vastaa menevän ulkomuodon luomia odotuksia. 1,2-litrainen bensaturbo on sama kuin Aurisissa eli ihan moderni bensakone, mutta hevosia ei ole kuin 116. Koeajamamme 122-heppainen hybridiversio ei sekään ole raketti. Sähkömoottori ja 1,8-litrainen bensakone pelittävät sinänsä ihan hyvin yhteen, mutta voima ohenee nopeasti. CVT-vaihteisto ei sekään edistä urheilullisen fiiliksen hakemista. Taloudellisuus on sen sijaan kunnossa, hybridille ilmoitettu yhdistetty EU-kulutus on vain 3,8 l/100 km. Ja mitä enemmän autolla ajetaan kaupungissa, sen taloudellisempi ratkaisu hybridi on. Priuksen tapaan vaihteistosta löytyy jarrutusenergiaa tehokkaasti talteenottava B-asetus, jota kannattaa todellakin hyödyntää.

TILAT Ohjaamo on yhtä rohkeasti erilainen kuin C-HR:n ulkokuorikin. Laatuvaikutelma on ihan ok, kovaa muovia osuu käteen huomattavasti harvemmin kuin mihin on japanilaisissa autoissa tottunut. Takapenkillä on riittävästi pääntilaa keskimittaisille aikuisillekin, vaikka katto kaartuukin coupemaisesti. Takajalkatilat ovat hieman niukat. Tavaratila on kiitettävän kokoinen ja erittäin selkeä muoto helpottaa sen täyttämistä.

MALLISTO Yksi korimalli, kaksi moottoria. Hinnat alkaen versio käy samalla 1,2-litraisella bensaturbolla kuin Auris. Sen saa sekä manuaalina että automaattina – että myös nelivetoisena. Hybridiversion hinnat alkavat 30 775 eurosta, ja silloin voimalinja on lähes identtinen neljännen sukupolven Priuksen kanssa. Neljä varustetasoa: Life, Active, Style ja Premium; ja näiden päälle myydään vielä houkuttelevasti hinnoiteltuja varustepaketteja.

Toyota C-HR 1.8 VVT-i Hybrid
Moottori 1 798 cm3, 4-syl. bensamoottori ja 72 hv sähkömoottori
Teho 90 kW (122 hv) / 5 200 r/min
Vääntö 142 Nm / 3 600 r/min
0-100 km/h 11,0 s
Huippunopeus 170 km/h
EU-kulutus 3,8 l/100 km
CO2-päästöt 86 g/km
Mitat Pituus 4 360 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 555 mm, akseliväli 2 640 mm
Omamassa 1 460 kg
Tavaratila 377 l

comments powered by Disqus