Koeajossa Touaregin poikanen

Tiguan uudistui hillitysti mutta monipuolisesti. Ulkonäöllisesti malli näyttää nyt edeltäjäänsä aikuisemmalta. Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Bild Suomi koeajoi Volkswagenin mielenkiintoisen uutuuden dieselmallin.

Tykkäsimme

Tiloista

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Matkustajan penkin sähkösäätöjen puutteesta

Vaihteiston ajoittaisesta kulmikkuudesta

Hinta alkaen 31 354 €
Koeajoauto 47 567 €

Huippumuodikkaan korisuunnittelun sijaan uusinta Tiguania voi luonnehtia ennen kaikkea tarkoituksenmukaiseksi katumaasturiksi, jossa on lyhyet koriylitykset. Uusi Tiguan on edeltävään malliin verrattuna 60 mm pidempi, 30 mm leveämpi ja 30 mm matalampi. Muutokset ovat melkoisia, ja oikeastaan Tiguan muistuttaakin nyt aiempaa enemmän isoa Touaregia.

Tiguan 4Motion on normaalisti etuvetoinen, mutta Haldex-kytkimellä toteutettu neliveto kytkeytyy automaattisesti tilanteissa, joissa tietokone havaitsee ajopinnalla pidon menetystä. Mallilla kelpaa suunnata vaikka maastoon, sillä maavaraa on 20 cm. Ajotilavalitsimesta voidaan valita asvalttipinnan lisäksi kolme muuta tilaa, esimerkiksi lumiolot ja vuoristo.

Tiguanin 4Motion-mallin maavara on asiallisen korkea 20 senttiä, ja alustassa on pohjapanssari. Led-takavalot erottuvat pimeässä.

Hyvä vetoauto

2-litraisen turbodieselin vääntömomentin huipputaso 340 Nm saavutetaan käyntinopeudella 1 750–3 000 r/min, joten 150-hevosvoimainen tekniikka soveltuu hienosti katumaasturin lennättämiseen. Vääntölukema on oivallinen myös vaununvetoon, sillä Tiguan-versiolla saa vetää 2500-kiloista jarrullista perävaunua.

Kiihtyvyys tuntuu automaattina selvästi reippaammalta kuin 9,3 sekunnin paperiarvo antaa olettaa. Keskikulutukseksi mitattiin 5,4 l/100 km, joka on todella kohtuullinen arvo katumaasturille. 7-portainen DSG hoitaa tasaisessa ajossa työnsä varsin mallikkaasti, vaikka se ei aivan pärjääkään juoheudessa momentinmuuntimella varustetulle perinteiselle automaattivaihteistolle.

Tiguanin 235/55 R 18 -kokoiset renkaat välittävät karkealla asvaltilla matkustamoon jonkin verran melua, mutta yleisesti ottaen rengasmelu pysyy yllättävän kohtuullisena. Niin sanotuille Mobility-renkaille on erikoista se, että ne ovat itsepaikkautuvaa tyyppiä. Ajotuntuma on maantieajossa hienostuneen vakaa, ja ajonopeuden mukaan säätyvän sähkömekaanisen ohjauksen keskialuetuntuma on täsmällinen. Jousitus poimii kuopat vakaasti, ja matkamukavuus on korkealuokkaista. Tehokkaista levyjarruista etummaiset ovat jäähdytetyt.

Viisaaseen led-pakettiin (424 e) sisältyvät lähi- ja kaukovalot valaisevat tehokkaasti. Valot on varustettu mm. pesimillä ja kaukovaloautomatiikalla.

Lukemattomista elektronisista avustinjärjestelmistä kannattaa mainita törmäyksenestojärjestelmä, johon liittyy hätäjarrutustoiminto, sekä kaistavahti, joka pyrkii ohjaamaan aktiivisesti takaisin kaistalle. Karavaanareita kiinnostaa perävaunun peruutusavustin. Mukautuva vakionopeussäädin on paitsi kätevä myös ajoturvallisuutta lisäävä.

Väljempi matkustamo

Elektronisessa Visteonin mittaristossa sovelletaan kaikesta päätellen suomalaisen Rightwaren Kanzi-ohjelmaa. Kuljettajan on todella helppo seurata kookkaalta värinäytöltä reittiä kolmiulotteisesti. 8-tuumaisen kosketusnäytön lisäksi tarjolla on 12,3-tuumainen näyttö.

Kojelaudan designia ja toimintoja voi luonnehtia perinteisen toimiviksi. Usb-portti on näppärästi käsillä konsolissa, eikä lämmitettävä, nahkakehäinen ohjauspyörä kuulosta ylihintaiselta lisävarusteelta (172 e). Musiikkiosastokin on linjassa, sillä Travel-pakettiin sisältyvä 4 x 20 W:n radio tarjoaa täyteläistä äänentoistoa. Cd-levyjen lisäksi se toistaa MP3-tiedostoja.

Ryhdikkään urheilulliset Top Comfort -etuistuimet antavat kunnollisen sivuttais- ja reisituen. Kuljettajaa hemmotellaan kattavin sähkösäädöin, mutta etumatkustaja joutuu tyytymään mekaanisiin säätöihin.

Selkeästi tulkittava kojelautanäkymä edustaa perinteistä Volkswagenin helppokäyttöisyysajattelua.

Takaistuimelle on helppo mennä reilusti aukeavista ovista. Takana on reilusti polvitilaa myös pitkäkoipisille – sitä on tuntuvasti enemmän kuin edeltäjässä, sillä akseliväli kasvoi 80 mm. Jos matkan aikana haluaa einestää, taitettavat lentokonepöydät tulevat avuksi, ja led-lukuvaloista on etunsa.

Päätilasta ei ole pulaa. Istumamukavuutta kohentavat entistä runsaammat sentit leveyssuunnassa. Takaselkänojia pystyy kallistamaan 180 mm, ja kun selkänojat kaadetaan alas, muodostuu tasainen lastauspinta. Käytännöllisen kulmikkaassa perustavaratilassa on lääniä 615 litraa. Enimmillään kuljetustila laajenee 1 655 litraan. Luukku toimii sähköllä.

Uuden Tiguanin toteutus on kokonaisuutena vakuuttava – Tiguan on nyt sellainen, jollainen sen olisi pitänyt olla alusta pitäen.

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG
Polttomoottori
1 968 cm3, R4 turbo
Teho 110 kW (150 hv) / 3 500-4 000 r/min
Vääntö 340 Nm / 1 750-3 000 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Sähköhydraulisesti ohjattu neliveto
0-100 km/h 9,3 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 5,7 l/100 km
CO2-päästöt 149 g/km
Mitat Pituus 4 486 mm, leveys 1 839 mm, korkeus 1 634 mm, akseliväli 2 677 mm
Omamassa 1 673 kg
Perävaunumassa jarruin 2 500 kg
Tavaratila 615-1 655 l

Takaistuimella on reilusti polvi- ja päätilaa. Takaselkänojat taittuvat alas kolmessa osassa (40/20/40), ja istuimissa on pituussäätö. Takaluukku toimii sähköisesti. Laakea tila on helppo kuormata. Nahkaverhoillut etuistuimet antavat mainion sivuttais- ja reisituen. Kuljettajan istuimen kattaviin sähkösäätöihin kuuluu myös ristiseläntuki. Kuljettajan on tosi helppo seurata päänäyttöjen väliin jäävää kolmiulotteista karttanäkymää.

Teksti: Juha Peltonen, Auto Bild Suomi

Lue myös:
Koeajossa Volkswagenin vuoden tärkein uutuus