Koeajossa uudistunut Skoda Citigo – kotonaan kaupungissa

Pirteä Citigo on näppärä vaihtoehto kaupunkiliikenteeseen. Pellin alle kuitenkin jää kaipaamaan pientä lisäpuhtia.

Tykkäsimme

Alustan toiminnasta

Ajettavuudesta

Laatuvaikutelmasta

Emme tykänneet

Alaväännön puutteesta

Turbomoottorin puutteesta

Hinta alkaen 12 810 €
Koeajoauto 14 667 €

Skoda esitteli pienen Citigo kaupunkiauton vuonna 2011 samaan aikaan sisarmallien Volkswagen up!:n ja Seat Miin kanssa. Skoda nousi viime vuonna Suomessa kolmikosta selkeästi myydyimmäksi vajaalla 300 rekisteröinnillä.

A-segmentin autoihin liittyy edelleen paljon ennakkoluuloja. Reilusti alle neljän metrin autot mieltää helposti pelkäksi kaupunkikotteroksi, mutta todellisuudessa tämän luokan autot ovat ottaneet ison harppauksen eteenpäin sekä mukavuudessa että ajettavuudessa.

Nyt nähtävä Citigon uudistus keskittyy kosmeettisiin muutoksiin. Eniten on muuttunut keulan ilme, jonka kohokohtana ovat nyt ledeillä toteutetut päiväajovalot. Myös takavalojen ilmettä on päivitetty kevyesti. Suuremmat uudistukset kuitenkin löytyvät sisältä, josta löytyy uusi mittaristo. Myös keskikonsoliin on tarjolla värinäyttö, joka tosin ei ole kosketukseen reagoiva. Uusina herkkuina ovat tarjolla muun muassa automaatti-ilmastointi ja nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä. Myös ajovaloautomatiikka ja sadetunnistin ovat tulleet mukaan Citigon varusteluun.

Näiden muutosten ansiosta Citigo on aiempaakin houkuttelevampi pikkuauto. Mukavuus on kohdallaan ja alustan toimintaa ei voi kuin hämmästellä. Epätasaisuudet ylittyvät täsmällisesti, mutta myös erittäin mukavasti. Sama koskee hallintalaitteita, jotka ovat toiminnaltaan loogisia ja nopeasti omaksuttavissa.

Suurin puute ilmenee moottorin tehovarannoissa. Prahan kaupunkia ympäröivissä jyrkissä ylämäissä alaväännön puute tulee selkeästi esiin ja pienempää vaihdetta saa hakea ahkerasti. Konsernisisarella toki on vastaavaan autoon on tarjolla 1,0-litrainen turbokone, joka korjaisi tilanteen.

Piristyneen ilmeen saanut Skoda Citigo on oivallinen vaihtoehto etenkin kaupunkiliikenteeseen. Alustan ja ajettavuuden osalta auto tulisi toimeen suuremmankin voimanlähteen ansiosta, mikä parantaisi käyttökokemusta myös kaupunkialueiden ulkopuolella.

MIKÄ Skodan uudistunut pienokainen.

KENELLE Näppärää kakkosautoa etsivälle.

AJETTAVUUS Citigo yllättää monien muiden pikkuautojen tapaan. Etenkin alustan toiminta kerää kiitosta niin heikkokuntoisella maantiellä kuin mukulakivikadullakin. Ohjauksen tuntumassa ei puolestaan ole kehumista, mutta auton tarpeisiin se on riittävän täsmällinen. Pidon rajat ylitettäessä auto on turvallisen aliohjaava, ja ajonvakautus nappaa määrätietoisesti tilanteen haltuun.

SUORITUSKYKY 75-hevosvoimainen vapaasti hengittävä moottori tuntuu nykyisten turbokoneiden aikakaudella hieman alimitoitetulta. Eteneminen on rauhallista etenkin alakierroksilla ja vastetta alkaa löytyä vasta noin 4 000 minuuttikierroksen lukemista. Onneksi moottori on eristetty hyvin, eikä sen ääni tai tärinä kantaudu häiritsevästi ohjaamoon. Etenkin maantienopeuksissa voimaa yksinkertaisesti kaipaa lisää.

TILAT Citigo tarjoaa hyvät tilat kahdelle henkilölle tavaroineen. Etupenkit ovat varsin pehmeät ja voisivat tarjota hieman enemmän tukea, minkä lisäksi ohjauspyörän pituussäätö ei ole pahitteeksi. Takapenkillä mahtuu istumaan, muta kovin miellyttävä tila ei ole enää täysikasvuiselle. Tavaratilaan mahtuu muutama lentolaukku, mutta etenkin välipohja ala-asennossa nostokynnys on varsin korkea.

MALLISTO Citigo tulee Suomessa tarjolla 3- ja 5-ovisena. Mallistoon kuuluu 60- ja 75-hevosvoimaisten moottoreiden lisäksi 68-hevosvoimainen kaasuversio. Varustelutasoja ovat Ambition, pientä mukavuuslisää tuova Style ja urheilullisuutta henkivä Dynamic. Bensakoneiden yhteyteen on tarjolla myös automatisoitu manuaalivaihteisto.

Skoda Citigo 1.0 Style
Polttomoottori
999 cm3, R3
Teho 55 kW (75 hv) / 6 200 r/min
Vääntö 95 Nm / 3 000 r/min
Vaihteisto 5-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 13,5 s
Huippunopeus 173 km/h
EU-kulutus 4,1 l/100 km
CO2-päästöt 96 g/km
Mitat Pituus 3 597 mm, leveys 1 645 mm, korkeus 1 463 mm, akseliväli 2 420 mm
Omamassa 940 kg
Tavaratila 251-959 l

Kuvat: Mikko Autio

Edit 29.6. klo 8.20: Dynamic-varustetaso on ollut tarjolla myös aikaisemmin.