Koeajossa Skoda Yeti 4x4 – tarjolla entistä edullisempi neliveto

Skoda Yetin saa entistä edullisemmin myös nelivetoisena. Moneen paikkaan riittävä maavara ja hyvin toimiva neliveto varmistavat lumimiehen perillepääsyn huonommissakin olosuhteissa.

Tykkäsimme

Nelivedosta

Mukavuudesta

Emme tykänneet

Vaihteiston empimisestä

Ohjauksen tunnottomuudesta

Ikä alkaa näkyä

Hinta alkaen 27 503 €
Koeajoauto 35 795 €

Katumaasturien suosiolle ei näy loppua. Perinteisiä henkilöautoja korkeampia automalleja on esitelty runsaasti viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja useimmista on tarjolla myös etuvetoisia versioita. Etenkin talvikeleillä neliveto tuo kuitenkin etememiseen merkittävästi vaivattomuutta ja mukavuutta. Nykyiset järjestelmät eivät myöskään tuo tolkuttomasti lisämassaa, tai lisää kulutusta, mitä voi edelleen joskus kuulla nelivedon haittapuolien luetteloinnissa.

Skoda esitteli hiljattain pieneen Yeti-katumaasturiin nelivedon entistä pienemmän moottorivaihtoehdon yhteyteen. Uuden 1,4-litraisen 150-hevosvoimaisen bensaturbon yhteyteen liitetty neliveto on koko Skoda-malliston edullisin nelivetovaihtoehto. Teknisesti kyseessä on moderni uusimman sukupolven sähköisesti ohjattu lamellikytkinjärjestelmä, joka jakaa aina liikkeillelähdöissä vetoa taakse. Enimmillään yli puolet voimasta pystytään välittämään taka-akselille. Koeajoauto oli varustettu kuusiportaisella kaksoiskytkinvaihteistolla, joten kovin paljoa vaivattomammaksi kompakti auto ei käytettävyydeltään enää muutu.

Ohjaamosta huomaa mallin edustavan Skodan vanhempia mallisukupolvia. Yeti esiteltiin vuonna 2009 ja facelift nähtiin pari vuotta sitten. Kytkimet ja mittaristo ovat siis tuttuja esimerkiksi edellisen sukupolven Octaviasta. Lievästi vanhahtavan ilmeen lisäksi runsas kovien muovien käyttö tekee ilmeestä hieman kolkon. Kokonaisuus on kuitenkin toimiva. Takatilat ovat ulkomittojen mukaiset, mikä käytännössä tarkoittaa, että kolmella aikuisella on ahdasta. Tavaratilaa puolestaan Yeti tarjoaa luokassaan kiitettävästi ja etenkin tila laajennettuna kyytiin mahtuu vaikka hieman isompikin paketti.

150-hevosvoimainen bensaturbo liikuttaa kompaktia autoa täysin riittävään tahtiin. Vaihteisto toimii ajon aikana hyvin, mutta suunnanvaihdoksissa pysäköintitilanteissa kuljettajalta vaaditaan kärsivällisyyttä. Ajossa toinen hieman häiritsevä piirre on ohjauksen tunnottomuus. Se ei ole myöskään yhtä tarkka kuin monissa muissa uusissa autoissa. Sähkötehosteiset ohjaukset ovat kehittyneet parempaan suuntaan viime vuosina ja tässä näkyy Yetin konstruktion ikä. Alustan osalta valmistajaa täytyy kiittää erittäin onnistuneesta mukavuuden ja ajettavuuden tasapainosta. Se tarjoaa pehmeyttä olematta kuitenkaan liian kallisteleva kaarteissa.

Skoda Yeti tarjoaa kompaktin katumaasturin entistäkin houkuttelevammin hinnoiteltuna. Lievästä vanhahtavuudesta huolimatta se on monikäyttöinen ja helppo kumppani aktiiviseen ja monipuoliseen liikkumiseen.

Skoda Yeti 1.4 TSI 4x4 DSG

Moottori 1 395 cm3, R4 turbo
Teho 110 kW (150 hv) 5 000-6 000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 500-3 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 8,9 s
Huippunopeus 191 km/h
EU-kulutus 6,4 l/100 km
CO2-päästöt 147 g/km
Mitat Pituus 4 222 mm, leveys 1 793 mm, korkeus 1 691 mm, akseliväli 2 575 mm
Omamassa 1 496 kg
Tavaratila 416-1 760 l

  • Yetin muotoilu on varsin funktionaalista
  • Valot saivat faceliftissä kulmikkaamman ilmeen
  • Maavaraa on kiitettävästi pienelle katumaasturille
  • Sisätilat ovat toimivat, mutta jo hieman vanhahtavat
  • Ratista löytyvät tutut radion säädöt
  • Mittaristo on selkeä, mutta keskinäytön grafiikka kielii iästä
  • Keskikonsolissa ei ole mitään yllättävää
  • Kytkinrivistöt ovat tutut myös edellisen sukupolven Octaviasta
  • Vaihdekepin päästä selviää myös vetotapa
  • Reisituki jää hieman vajaaksi, eikä sille ole erillistä säätöä
  • Takapenkillä on kokoluokkaansa tyypilliset tilat, mutta korkea kynnys hankaloittaa sinne kulkua
  • Tavaratila on hyvän kokoinen, mutta lastauskynnys on korkea

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus