Koeajossa se suurempi huvipuisto eli Tivolin isoveli 

Citymaastureiden luokka on paisunut viime vuosina kuin pullataikina – ja vähän joka suuntaan. SsangYong XLV osuu mittojen puolestan suomalaisten suosikkiluokkaan.

Tykkäsimme

Tiloista

Dieselin vahvasta väännöstä

Emme tykänneet

Hieman muovisesta ohjaamosta

Dieselin värinöistä ja äänekkyydestä

Suomeen tulo ja hinta vielä auki

Autojen valmistaminen on tänä päivänä melkoista legoilla leikkimistä. Voittajia tuntuvat olevan ne, jotka taikovat samoista palikoista mahdollisimman monta variaatiota. Tämä tiedetään myös Koreassa, josta SsangYong tuo myyntiin nyt piskuiselle Tivolille isosiskon eli XLV:n. Se on takapilariin asti yhtenäinen Tivolin kanssa, mutta uusi perä tekee autosta selvästi haluttavamman perheellisten silmissä – siis käytännöllisesti katsoen.

Auton ulkonäkö sen sijaan jakanee mielipiteitä, sillä yhteisen etuosan lisäksi myös XLV:n akseliväli on sama kuin Tivolissa. Ulkomittojen venyttäminen on tehty siis pelkästään perän ylitystä kasvattamalla. XLV näyttää siis hieman kuin yön yli jaloistaan venähtänyt teini, jonka mittasuhteet eivät ole aivan kohdallaan. Eli ei XLV ruma ole, silmä vain vaatii tottumista.

Ja kuten kaikki perheelliset tietävät, ostopäätöksen ratkaisee monesti sisäinen kauneus, ja sitä XLV:ssä piisaa arjen käytännöllisyyden muodossa. Tavaratilan luukun takaa aukeaa nimittäin todella iso tavaratila, joka ei häpeä mitoissa yhtään farmareille. Tavaratilan perusteella XLV:tä voi pitää enemmänkin tilafarmarina kuin katumaasturina. Tämä on tervetullutta ekstraa katumaastureiden luokkaan.

MIKÄ Tivolin XL-versio eli kompakti 4,44 metriä pitkä katumaasturi, joka näyttää hieman katumaasturin ja tilafarmarin risteytykseltä.

KENELLE Edullisten ja vaihtoehtoisten katumaastureiden suuntaan katselevat. SsangYong on merkkinä yhä eksoottinen Euroopassa. Auton myyntivaltti on tässä kokoluokassa iso tavaratila.

AJETTAVUUS Auton kasvaneet mitat eivät ratin takana juuri tunnu, sillä XLV:n akseliväli on täsmälleen sama kuin Tivolissa. Ainoastaan auton kasvaneen painon tuntee. Ohjaus on tarkahko, mutta ratilta välittyy kovin synteettinen tunnelma. Moottorimelu nousee kierroksia nostettaessa helposti äänekkääksi, ja myös moottorin värinät välittyvät selvästi ohjaamoon. Jousitusmukavuus on periaatteessa kohdallaan, mutta esimerkiksi mukulakivillä ajaminen päästää terävimmät iskut turhan napakasti läpi matkustamoon.

SUORITUSKYKY 115-heppainen diesel 4,44 metriä pitkään katumaasturiin ei ole paljon, mutta kyllä silläkin kerkiää. Eikä tätä autoa ajeta teholla vaan väännöllä. Maksimivoima 300 Nm on käytössä jo 1 500 kierroksen kohdalla. Tarjolla on sekä manuaali- että automaattivaihteisto, ja moottorin sekä auto luonteen takia automaatti on suositeltava. Ilmoitettu keskikulutuslukema on varsin maltillinen 5,1 l/100 km. Bensaversio ei tuo menoon urheilullisuutta sekään; 1,6-litraisessa koneessa on tehoa 128 heppaa eli 13 heppaa enemmän kuin dieselissä, mutta voimaa on selvästi vähemmän.

TILAT Tivolin korin jatkaminen 24 sentillä on kasvattanut tavaratilaa peräti 70 prosentilla. XLV:n kontti vetää takaistuinten selkänoja ylhäällä mojovat 720 litraa. Taittamalla kahdessa osassa kaatuvat takaistuinten selkänojat kasvaa tavaratila 1 440-litraiseksi ja tasapohjaiseksi. Nostokynnys tavaratilan pohjalta on vain pari senttiä – jos tavaratilan pohjan alla on täysikokoinen varapyörä. Se nielee tosin samalla paljon käytännöllistä säilytystilaa välipohjan alta. Ohjaamo on yhtenäinen Tivolin kanssa, eli työn jälki on siisti, mutta kokonaisuus on hieman muovinen. Takapenkillä on hyvät tilat aikuisillekin.

MALLISTO Koeajetun dieselin lisäksi mallistosta löytyy tuore 1,6-litrainen ja 128-heppainen bensakone. Molempien kohdalla perusversiot ovat etuvetoisia, mutta neliveto on saatavilla molempiin moottorivaihtoehtoihin. Molempien vakiovakiovaihteisto on niin ikään manuaali, mutta automaatti on saatavilla. Bensakoneen kohdalla neliveto on toki aina automaattivaihteinen.

SsangYong XLV e-XDi160 Aut.
Moottori 1 597 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 85 kW (115 hv) / 3 400-4 000 r/min
Vääntö 300 Nm / 1 500-2 500 r/min
0-100 km/h 12,0 s
Huippunopeus 170 km/h
EU-kulutus 5,1 l/100 km
CO2-päästöt 131 g/km
Mitat Pituus 4 440 mm, leveys 1 798 mm, korkeus 1 605 mm, akseliväli 2 600 mm
Tyhjäpaino 1 505 kg
Tavaratila 720-1 440 l

 

comments powered by Disqus