Koeajossa samettifarkku Renaultin tapaan

Osa Talismanin ominaisuuksista on keskitasoa, osa huippua – mutta ainakin persoonallisuutta löytyy. Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Bild Suomi koeajoi uuden Talisman Sport Tourerin.

Tykkäsimme

Mukavuudesta

Tyylikkyydestä

Emme tykänneet

Multimediajärjestelmän käytettävyys voisi olla parempi

Hinta alkaen 29 990 €
Koeajoauto 44 690 €

Renaultin uusi Talisman herättää huomiota muikealla ulkonäöllään ja uudella nimellään. Talisman on edeltäjänsä, hiukan huonosta maineesta kärsineen Lagunan tapaan mukava ja omaleimainen ranskalainen näkemys isosta perheautosta.

Auto Bild Suomen numerossa 6/2016 koeajettiin bensaturbolla varustettu sedan-Talisman. Nyt on dieselfarmarin vuoro. Sport Tourer -mallille on nyt enemmän kysyntää, sillä tarjolla ei ole enää viistoperää. Dieseleitä on moottorivalikoimassa kaksi. Koeajoon tuli ruudikkaampi dCi 160 Twin Turbo EDC-tuplakytkinautomaatilla ja 4Control-nelipyöräohjauksella. Intens-huippuversio ja parit lisäherkut päälle, niin hinta varusteineen on Renaultiksi melkoinen 48 000 euroa.

Arvokas tyyli jatkuu myös takana. Kun kävelee avain taskussa parin metrin päähän autosta, ovet menevät automaattisesti lukkoon. Kätevä toiminto, ellei joku ole jäämässä autolle.

Peruskelpo farmari

Sport Tourerin takakontti on luokassaan varsin tyypillisen kokoinen. Välipohjan ja näkösuojan välinen tila on 492 litraa. Laittamalla välipohjan ala-asentoon (kuten kuvissa) tila kasvaa 572 litraan. Penkit kaatamalla päästään vajaaseen 1 700 litraan. Penkkien kaato onnistuu kätevästi tavaratilan reunan kahvasta nykäisemällä. Istuinosia ei tarvitse kaataa, selkänoja riittää. Näkösuoja liukuu pois monista nykyautoista tuttuun tyyliin, kun sitä painaa päältä. Pari kertaa näkösuoja tipahti ajon aikana kiskoiltaan. Tilan reunoilla on pikkuiset kassikoukut, mutta parempia jäi kaipaamaan.

Takatilat ovat pääosin asialliset, luokassaan suunnilleen keskitasoa. Aikuinen mahtuu istumaan ja jalkatilaa riittää, ellei sekä edessä että takana ole hujoppeja. Keskipaikka on tuttuun tyyliin kovempi, reunapaikat taas kunnolliset ja mukavammat. Jostakin syystä kaikki pääntuet ovat yllättävän kovat ja reunapaikoilla vielä epämukavan muotoiset. Pikkujuttu pilaa muuten miellyttävää matkustamista.

Pehmeyttä ja elektroniikkaa

Matkustusmukavuus on Talismanin ykkösjuttu. Varsinkin etupenkit ovat mukavan pehmeät, ja auton alusta ottaa epätasaisuudet hyvin suodatetusti jopa matalahkoilla 45-sarjan renkailla. Intens-varusteluun kuuluvat 245/45 R 18 -renkaat tosin löytävät ajoittain uria, kuten tuolla leveydellä olettaa saattaakin. Ajoalusta vaikuttaa myös meluun, joka onneksi on kohtuullisen matala vielä karheammallakin asvaltilla. Maltillisemmilla pyörillä Talisman olisi todennäköisesti mahtavan hiljainen mukavuusmenijä.

Mukavasti matkaa tehdessään ei kannata liikaa lähteä seikkailemaan keskinäytön R-Link-viihdejärjestelmän valikoihin – tarjolla on erilaisia valikkopolkuja, joihin voi eksyä. Kaikkia asioita ei onnistunut löytämään edes parkissa ollessaan, ja ajon aikana systeemin käyttö kannattaa jättää minimiin. Plussapuolena on, että R-Linkiä voi käyttää joko kosketusnäyttönä tai keskikonsolin nappuloista ja pylpyrästä. Erinäisiä mittaristonäyttöjä, valoja ja auton ajokäytöstä voi muutenkin personoida Talismanissa harvinaisen paljon.

Edessä istutaan muhkeilla penkeillä ja ihaillaan muun muassa säädeltäviä kojelaudan värivaloja. Tässä ne ovat sinisinä.

Toiseksi paras diesel

Koeajoauton 160-hevosvoimainen Twin Turbo osoittautui sopivan ruudikkaaksi ja kohtuullisen pieniruokaiseksi – dieseliä kului 6,1 litraa sadalla. Tällöin ajettiin enimmäkseen maantietä, jonkin verran moottoritietä ja kaupunkia sekä myös auto täynnä raskasta kuormaa.

Moottorin lisäksi myös kaksoiskytkinautomaatti hoiti tehtävänsä hyvin. Muiden merkkien nykylaatikoihin verrattuna EDC on varsin kilpailukykyinen. Talismanin rauhalliseen ja pehmeään tyyliin automaatti sopiikin selvästi paremmin kuin manuaali. Siksi onkin kiinnostavaa huomata, että EDC:n saisi myös 110-hevosvoimaisen dieselin kanssa. Todennäköisesti myös se riittäisi Talismaniin oikein hyvin. Tähänkin moottoriin saa varustetasoja Intens-huippumalliin asti ja myös uuden nelipyöräohjauksen. 4Control-nelipyöräohjaus tosin ei ole kovin tarpeellinen. Hitusen se saa auton tuntumaan näppärämmältä, mutta kääntöympyrä pienenee vain 0,8 metriä 11,6:sta 10,8 metriin. 4Controlin myötä dieselmallin polttoainesäiliö pienenee viidellä litralla ja auton hinta nousee 3 300–3 400 euroa.

Paras vaihtoehto voisi olla kahdella pyörällä ohjaava dCi 110 EDC. Se tarjoaa käytännössä lähes yhtä paljon kuin koeajettu malli. Silti ylitsepursuavalla Intens-varustelullakin hintaa on vain 36 990 euroa. Maltillisempi, mutta oikein riittävä ja osuvasti nimetty Zen on enää 34 490 euroa. Siinä hintaluokassa Talisman Sport Tourer tarjoaakin jo paremmin vastinetta rahalle.

Renault Talisman Sport Tourer dCi 160 Twin Turbo EDC Intens 4Control
Moottori
1 598 cm3, R4 turbo
Teho 118 kW (160 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 380 Nm / 1 750 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,6 s
Huippunopeus 215 km/h
EU-kulutus 4,6 l/100 km
CO2-päästöt 120 g/km
Mitat Pituus 4 866 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 465 mm, akseliväli 2 809 mm
Omamassa 1 615 kg
Tavaratila 572-1 681 l

  • Muotoiluyksityiskohtia riittää myös farmarin kattolinjassa. Tämä ei onneksi syö yhtään tiloja.
  • Kontti on perushyvää farmaritasoa. Isot lastenvaunut mahtuvat poikittain mutta eivät pitkittäin. Ostoskassikoukut voisivat olla tukevammat.
  • Iso kosketusnäyttö sisältää loputtoman tuntuisen määrän valikoita ja ominaisuuksia. Sitä voi käyttää myös keskikonsolin pyörylällä ja nappuloilla.
  • Takatilat ja takapenkki ovat keskitasoa, mutta pääntuet ovat ikävän kovat. Intens-varusteluun kuuluu puolinahkaverhoilu ja ikkunoiden aurinkosuojat, jotka jäävät tummien lasien takia käyttämättä.
  • Lisähintaan takaluukun saa sähkötoimisena, jolloin sen saa myös kiinni kaukosäätimen ja kojelaudan napista. Luukku on avattavissa myös ”hands freenä” jalkaa heilauttamalla, mutta liike oli vaikea oppia.

Teksti ja kuvat: Raimo Tengvall, Auto Bild Suomi

comments powered by Disqus