Koeajossa Renault Espace – ei enää laatikkomainen tila-auto, vaan siro ja tilava paketti

Renault Espacen mieltää kookkaaksi tila-autoksi. Uudessa Espacessa on edelleenkin hyvin tilaa, mutta se on pakattu aiempaa sirompiin kuoriin. Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Bild Suomi koeajoi Renault-uutuuden.

Tykkäsimme

Muotoilu ei lupaa tila-automaisia tiloja, mutta tilaa on tarjolla reilusti, ja tilojen muunteleminen on helppoa

Emme tykänneet

Muuten mainioiden tilojen suurin heikkous on kolmannen istuinrivin hieman pieni jalkatila

Hinta 47 990 euroa

Edellisen sukupolven Espace on laatikkomainen tila-auto, nykymalli on sitä huomattavasti linjakkaampi, tyylikkäämpi ja siromman näköinen. Uuden Espacen muotoilu on itse asiassa lähempänä crossoveria kuin perinteistä tila-autoa.

Madaltunut muotoilu on onnistunut, mutta linjakkaan ulkokuoren alta löytyy silti tuttua Espacea: tilaa ja muunneltavuutta. Vaikka maavara on kasvanut edeltävään malliin verrattuna nelisen senttimetriä, autoon on helppo nousta.

Helposti muunneltavaa tilaa seitsemälle

Ohjaamo on tuttua nyky-Renaultia. Kojelaudan ulkonäkö erottuu valtavirrasta, ja sitä hallitsee kookas kosketusnäyttö. Varsin leveän keskikonsolin massiivisuutta vähentää se, että keskikonsolipaneelin alla on tyhjää tilaa, jossa on mm. mukitelineet.

Molemmissa Suomessa myynnissä olevissa Espace-malleissa on automaattivaihteisto, ja ohuempaan paneeliin on päästy mm. sillä, että vaihteenvalitsimelta ei ole mekaanista yhteyttä vaihdelaatikkoon, vaan käyttö on sähköinen.

EDC ei ole perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaatti vaan kaksoiskytkinvaihteisto. Vaihteisto sopii mainiosti 1,6-litraisen kaksoisahdetun dieselmoottorin jatkeeksi. EDC tekee ajamisesta helppoa ja vaihtaa autoon luonteen huomioiden sopivalla terhakkuudella. Kaksi ahdinta eivät ole maksimoimassa tehoja vaan antamassa moottorille nöyrän luonteen ja riittävät voimavarat laajalla käyntinopeusalueella.

Espace on eri ajoasetuksilla sekä mukava matkustusväline että aktiiviseen ajoon sopiva kokonaisuus.

Ohjaamon muotoilu synnyttää mielikuvan kookkaasta autosta – ja se pitääkin paikkansa. Vaikka tila-automaisen avara tilantuntu ei ole korostettua, Espacessa on varsin väljät tilat.

Kolmannella istuinrivillä tila on aikuiselle hieman niukka, jos toisen rivin istuimet ovat taka-asennossa. Kakkosrivin istuimien pitkittäissäätövaran ansiosta jalkatilaa saa myös kolmannelle riville ihan kelvolliseksi. Suurin käyttöä rajoittava tekijä on kulku kolmannelle istuinriville. Vaikka muille paikoille pääsee vaivatta, joutuu takimmaisille istuimille kavutessa hieman kyyristelemään – mikä on tosin täysin ymmärrettävää.

Kaikki istuimet ovat erillisistuimia, joten tilojen muunneltavuus on hyvällä tolalla – ja niiden muunteleminen on helppoa. Lisäplussan Espace ansaitsee siitä, että irrotetulle tavaratilan rullaverholle on säilytyspaikka.

Kahden takimmaisen penkkirivin istuinten selkänojien kaato onnistuu ihastuttavan helposti. Selkänojat saa kipattua tasaiseksi lattiatasoksi joko tavaratilan takanurkassa olevilla napeilla tai kojelaudassa olevan monitoiminäytön avulla. Jokaisen nojan voi painaa erikseen napilla nurin, tai vaihtoehtoisesti kaikki kippaavat yhden kytkimen painalluksella. Nojien kippaaminen onnistuu sähköisesti vain silloin, kun istuimet ovat lukittuneet kunnolla pystyasentoon. Pystyyn istuimet on nostettava käsivoimin, mutta voimantarve niiden liikuttamiseen on vähäinen.

Hallintalaitteet löytyvät helposti, ja istuma-asennon saa vaivatta sopivaksi. Ajoasento on ryhdikäs ja hieman pystympi kuin matalissa henkilöautoissa, mutta se ei ole yhtä pysty kuin tila-autoissa.

Kasvaneesta maavarasta huolimatta istuimille ei tarvitse kiivetä, kyytiin noustaan varsin luontevasti. Suurikokoiset oviaukot helpottavat liikkumista, vaikka miinuspuolena tulee se, että kokonaan avattuna reilusti aukeavat ovet vaativat reilusti tilaa.

Kuljettajan paikalla tulee hieman ristiriitainen tunnelma, sillä ajettaessa Espace tuntuu kokoistaan pienemmältä, mutta viimeistään peileihin vilkaisun jälkeen muistaa olevana varsin kookkaan auton puikoissa. Äärimittojen arvioiminen ei ole kuitenkaan hankalaa, ja näkyvyys on hyvä.

Renaultin Multi-Sense-teknologia mahdollistaa varsin monipuolisen ajoasetusten sekä matkustamon ja mittariston värimaailman muuntelun. Ajoasetuksen vaihtaminen muuttaa selvästi ajotuntumaa ja vaihtamisaktiivisuutta, ei vain mittariston ulkoasua. Valittavissa on viisi vaihtoehtoa, joista neljä on esiohjelmoitua ja yhden voi räätälöidä varsin laajasti mieltymystensä mukaiseksi.

Sport-asetus saattaa tuntua tila-autossa turhalta, mutta Espace ei ole enää perinteinen tila-auto. Koeajoauton 4Control-nelipyöräohjaus on omiaan lisäämään näppäryyden tuntua, sillä kookas ranskatar taipuu sen avulla varsin näppärästi kadunkulmissa.

Takapyörät kääntyvät pienillä nopeuksilla eri suuntaan kuin etupyörät ja suuremmilla nopeuksilla samaan suuntaan kuin etupyörät. Vaikka takapyörien kääntyminen onkin varsin vähäistä, huomaa niiden kääntyilyn peileistä ohjausliikkeitä tehdessään. Takapyörien kääntymisen huomaa ajossa taajamanopeuksilla, sillä nopeissa suunnanvaihdoissa perän sivuttaisliike tuntuu ajoittain hieman oudolta. Normaalissa ajossa tämä ei tunnu häiritsevältä, mutta sen huomaa, jos asiaa oikein tunnustelee.

Kuutiomainen tila-auto on muuttunut linjakkaaksi, crossover-tyyliseksi ranskattareksi, mutta tilat ovat pysyneet yhtä hyvinä. Espacen ajettavuudesta löytää vaihtoehtoja useampaan makuun.

Suurikokoinen Espace kääntyilee nelipyöräohjauksen avustuksella varsin näppärästi parkkipaikoilla. Suuremmilla nopeuksilla takapyörien kääntymisen luvataan parantavan kaarreominaisuuksia ja vakauttavan ajettavuutta. 4Controllilla varustetun Espacen kääntöympyrän halkaisijan luvataankin olevan 80 senttimetriä pienempi kuin ilman nelipyöräohjausta olevan mallin, joten tuntu näppäryydestä ei ole pelkkä uskon asia.

Jousitus on kimmoisa mutta ei kova. Mutkaisella tiellä kori kallistuu alkuun, mutta liike loppuu hetken kuluttua. Tunnelma on hieman outo, sillä jousitus tuntuu kimmoisan herkältä mutta ei suoranaisesti jämäkältä, kuten monilla vähän kallistelevalla kilpailijalla. Mukulakivillä jousitus toimii niin ikään jopa yllättävän mukavasti. Kuten arvata saattaa, mutkapätkällä ajoasetus tuli vaihdettua sportille. Taikasanana on se, että nelipyöräohjauksen yhteydessä paketissa on myös automaattisesti säätyvä iskunvaimennus.

Espacen alusta on onnistunut kokonaisuus erilaisiin ajotilanteisiin, sillä kovempi jousitus ei toisi autoluokka huomioiden mitään lisäarvoa – päinvastoin, mukavuus vain heikkenisi. Hieman ajoasetuksesta riippuen perä pompahtaa suuremmissa töyssyissä kimmoisasti ylöspäin. Tämä ei kuitenkaan vaikuta ajettavuuteen, ja tilanne muuttuu, kun ajoasetuksen vaihtaa sporttisempaan.

Espacelle annetaan Renaulteista tuttu neljän vuoden tai 100 000 kilometrin takuu.

Renault Espace dCi 160 Twin Turbo EDC-aut 4Control
Moottori R4, turbo, 1598 cm3, 118 kW (160 hv)/4000 r/min, 380 Nm/1750 r/min
Suorituskyky 0−100 km/h 9,9 s, huippunopeus 202 km/h
Kulutus 4,6 l/100 km, diesel
CO2-päästö 120 g/km
Voimansiirto A6, etuveto
Mitat p. 4857 mm, l. 1888 mm, k. 1677 mm, akseliväli 2884 mm, omamassa 1735 kg, kantavuus 735 kg, perävaunumassa 2000/750 kg, tavaratila 247/614–719/2035 l (7/5/2 istuimella), tankki 58 l

Teksti: Oskari Pentti, Auto Bild Suomi

comments powered by Disqus