Koeajossa Mercedes-AMG GT R – vihreän paholaisen viehätys

AMG oli vielä muutama vuosikymmen sitten Mercedeksen niin sanottu hovivirittäjä. Maailma on muuttunut nopeasti ja AMG:n oma mallisto on laajempi kuin koskaan.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Äänistä

Emme tykänneet

Vesisateesta

Ohjauksen tunnosta märällä

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 302 909 €

Affalterbachista lähtöisin oleva pieni virityspaja on kasvanut viime vuosina huimaa vauhtia. Mercedeksen mallistosta löytyy enemmän AMG-tunnuksen omaavia malleja kuin koskaan, ja myös AMG:n oma mallisto on laajentunut. Toinen kokonaan AMG:n käsialaa oleva auto esiteltiin vuonna 2014, kun markkinoille saapuivat coupé-koriset AMG GT ja GT S.

GT on hyvin klassinen takavetoinen urheiluauto. Ahdettu V8 sijaitsee ohjaamon ja etuakselin välissä. Kyseessä on niin sanottu etu-keskimoottori. Tämän jatkeena toimiva 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto puolestaan sijaitsee taka-akselin yhteydessä. Rakenteen seurauksena painonjakauma on luonnostaan hyvin tasainen, mikä on ajettavuuden kannalta kriittisessä roolissa. AMG GT:n tapauksessa taka-akselilla on 53 prosenttia auton painosta.

Tämän perusrakenteen ympärille olevaa mallistoa on kasvatettu tasaiseen tahtiin mallin esittelyn jälkeen. Coupé on saanut parikseen avonaisen Roadsterin, minkä lisäksi mallistoon on tullut molempien korien yhteyteen uudeksi tehoasteeksi merkinnällä C kulkeva malli. Nyt pääsimme tutustumaan ensi kertaa huipulta löytyvään kovakattoiseen GT R -malliin.

Pelkän tehon kasvattamisen sijaan auto on kokenut varsin paljon muutoksia. Vakiomalliin nähden koria on levitetty sekä edestä että takaa. Alustan komponentteja on päivitetty paremmin rata-ajoon sopiviksi ja esimerkiksi sähköisesti säädettävien iskunvaimentimien parina toimivat säädettävät jouset. Halutessaan asiakas voi siis säädättää korkeuden omiin tarkoituksiin sopivaksi ja hioa kulmapainot kohdalleen oman painonsa mukaan. GT C -mallien tapaan taka-akseli on varustettu ohjauksella, joka mahdollistaa takapyörien kääntämistä 1,5 astetta suuntaansa. Kardaanitunnelin valmistusmateriaali on painonsäästön ja jäykkyyden nimissä vaihdettu alumiinista hiilikuituun, ja kolmella ulostulolla varustettu putkisto on uutta käsialaa.

Teoriasta käytäntöön

Ero muuhun mallistoon tulee selväksi jo käynnistyksen jälkeen. Avoimempi putkisto pitää jo tyhjäkäynnillä huolen, että auto ei jää huomaamatta. Toki putkiston läpät napista sulkemalla myös ääni rauhoittuu huomattavasti, mutta V8:n lotkotus sopii AMG:n tyyliin.

GT R:n rajusta ulkonäöstä ja äänistä huolimatta voimalinja osaa olla erittäin hienostunut. Liikkeellelähtö tapahtuu pehmeästi, ja kevyellä kaasulla suoritetut vaihdot ovat sekä nopeita että huomaamattomia. Moottoria kierrätettäessä kohti punarajaa ääneen tulee kilpa-automaista repivyyttä. Täydellä kaasulla suoritetut vaihdot tuntuvat terävänä nykäyksenä; nyt ei enää mietitä mukavuutta. Mutkia lähestyttäessä hidastuvuus tekee vaikutuksen haastavista olosuhteista huolimatta. Jarrutuntuma on hyvä ja auto pysyy vakaasti kuljettajan osoittamalla linjalla. Kierros toisensa jälkeen nopeudet kasvavat ja luotto autoa kohtaan kasvaa. Valitettavasti jatkuvat sadekuurot pitävät kuitenkin radan tasaisen märkänä.

Jo muutamien ratakierrosten perusteella GT R on vakuuttaa. Ratin takaa auto tuntuu kokoistaan pienemmältä, ja auton tarkka ohjastaminen on haastavissakin olosuhteissa hetken totuttelun jälkeen yllättävän helppoa. Ainoastaan liukkaalla alustalla ohjaukselta toivoisi hieman parempaa tuntoa etupyörien tapahtumista. Autoa todella olisi hieno päästä kokeilemaan kuivissa olosuhteissa, jolloin kaikki 585 hevosvoimaa saataisiin tositoimiin, ja auton todelliset ominaisuudet pääsisivät näyttäytymään.

MIKÄ AMG:n rajuin katuauto.

KENELLE Ratapäivien vakioasiakkaalle.

AJETTAVUUS Autoon oli mahdollisuus tutustua vain radalla ja märissä olosuhteissa, joten kokonaisuuden arvioiminen on haastavaa. Takavetoisen auton perä luonnollisesti irtoaa helposti luisuun, mutta tilanne on helppo korjata nopealla ja tarkalla ohjauksella. Aliohjautumista ilmene olosuhteista huolimatta hämmästyttävän vähän. Suurin epävarmuus kuitenkin tuli esille juuri näissä tilanteissa. Käytännössä etupyörien pidonmenetyksen huomasi koriin välittyvästä tärinästä, ennen kuin tämä oli havaittavissa ohjauspyörästä. Toki näin matalan kitkan ympäristö on haastava, mutta tämän seurauksena ohjaukseen ei löytynyt syvintä luottoa. Toisin sanoen tarkkuudesta huolimatta tuntoa voisi olla enemmän. Kokoisekseen käsiteltävyys tuntui näppärältä ja alusta hoitaa tehtävänsä tyylikkään mukavasti ja täsmällisesti.

SUORITUSKYKY Koeajon aikana rata oli märkä, joten suorituskykyä on kaikessa laajuudessaan vaikea arvioida. Luvut ovat vakuuttavat ja aiempien kokemusten perusteella GT R on varmasti hyvin kyvykäs urheiluauto. Näissäkin oloissa moottorin vääntöalue todella teki vaikutuksen, sillä voimaa on tuntuvasti tarjolla jo noin 3 000 minuuttikierrokselta lähtien. Tehoalueelle päästessä märällä pinnalla vetopitoa ei riittänyt vielä 150 km/h nopeuksissa, joten useimmille suorituskyky lienee riittävä.

TILAT Ohjaamo sijaitsee matalalla ja leveän kynnyskotelon vuoksi ohjaamoon joutuu hieman pujottautumaan. GT R -mallissa vakiona olevat kuppipenkit tarjoavat hyvät tuen, ja ajoasennon saa hyvin kohdalleen. Myös apukuljettajalla on hyvin tilaa, ja leveä keskikonsoli korostaa auton leveyttä. Urheiluautoksi GT on myös hämmästyttävän käytännöllinen, sillä tavaratilaa on paljon ja korkeaa sijaintia lukuunottamatta se on helposti käytettävissä.

MALLISTO GT:n valikoima saattaa nopealla vilkaisulla yllättää. Coupé on tarjolla GT (476 hv), GT S (522 hv), GT C (557 hv) ja GT R (585 hv) -malleina, ja Roadster on tarjolla GT ja GT C -versioina. Varustelista on saksalaiseen tyyliin pitkä, mutta myös vakiovarustelu paranee tehoa kasvatettaessa.

Mercedes-AMG GT R
Polttomoottori
3 982 cm3, V8 tuplaturbo
Teho 430 kW (585 hv) / 6 250 r/min
Vääntö 700 Nm / 1 900-5 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 3,6 s
Huippunopeus 318 km/h
EU-kulutus 11,4 l/100 km
CO2-päästöt 259 g/km
Mitat Pituus 4 551 mm, leveys 2 007 mm, korkeus 1 284 mm, akseliväli 2 630 mm
Omamassa 1 555 kg
Tavaratila 350 l

Kuvat: Mikko Autio ja valmistaja

Teknavin 14. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 ja uusinnat viikonloppuisin MTV3-kanavalla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.